loading...
به تو سوگند
سولماز شريفي بازدید : 29 چهارشنبه 27 تیر 1397 نظرات (0)

 

روستای کابو پولونیو در اروگوئه

 

بی امکانات ترین روستای گردشگری جهان!
روستای کابو پولونیو (Cabo Polonio) در اروگوئه
در آمریکای جنوبی و در کنار اقیانوس اطلس روستایی دور افتاده و جذاب وجود دارد که با اینکه ابتدایی ترین امکانات زندگی را هم ندارد اما گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. این روستا به خاطر داشتن شیرهای دریایی طرفدران زیادی دارد اما در آن حتی خبری از برق و آب لوله کشی هم نیست! گردشگرانی که به این روستا می روند باید عاشق تماشای حیات وحش باشند چون با رفتن به روستا باید چند روزی از همه ی امکانات زندگی دل بکنند!

 

روستای کابو پولونیو
در سواحل شرقی کشور اروگوئه، روستای ساحلی کوچکی به اسم کابو پولونیو (Cabo Polonio) جای گرفته است که در گوشه ای از آن یک فانوس دریایی بزرگ مشرف به دو جزیره ی سنگی قرار گرفته است، جزایری که زیستگاه شیرهای ردیایی اند. نکته عجیب درباره ی این روستا این است که فانوس دریایی تنها بنای کل این روستاست که به شبکه برق وصل است. هیچ کدام از صدها خانه ای که در این روستا هستند برق، آب لوله کشی و یا سیستم فاضلاب ندارند. فقط چند تا از خانه ها و شرکت ها ژنراتور و پانل های خورشیدی دارند و یا برای روشنایی خانه هایشان از نیروی باد استفاده می کنند اما بیشتر مردم روستا بدون برق هستند. اما مشکل فقط برق نیست، روستا آب لوله کشی هم ندارد و آب شیرین از چاه یا جمع آوری آب باران به دست می آید.


کابو پولونیو در احاطه تپه های شنی است و به خاطر موقعیت جغرافیایی خاصش از دیگر نقاط کشور ایزوله شده و دور افتاده است. این روستا در ۷ کیلومتری بزرگراه اصلی قرار گرفته اما هیچ جاده ای به سمت روستای کابو پولونیو وجود ندارد و تنها راه رسیدن به آن پیاده روی در امتداد مسیر شنی و یا استفاده از اتومبیل های بزرگ است با این حال روستای کابو پولونیو گردشگران زیادی دارد، کسانی که رنج راه و نبود امکانات را به جان می خرند تا شیرهای دریایی این روستا را از نزدیک ببینند.

 

روستای کابو پولونیو,روستای کابو پولونیو در اروگوئه,دیدنی های اروگوئه روستای کابو پولونیو در اروگوئه


مهمترین جاذبه ی این روستا ساحل اقیانوس اطلس، حفاظتگاه طبیعی شیرهای دریایی و تعدادی تپه ی شنی متحرک است. دلیل اصلی متحرک بودن این تپه های شنی وزش بادهایی است که این ماسه ها را به سمت تپه های شنی می آورند. این روستا یکی از بزرگ ترین کلونی های شیرهای دریایی در جنوب آمریکا را دارد، حیواناتی که در نواحی شرقی و شمالی روستا هستند و می توان از بالای فانوس دریایی به راحتی آن ها را تماشا کرد.

 

البته روستا زیستگاه حیوانات متنوع دیگری هم هست؛ در ماه های مهر و آبان نهنگ های زیادی در آب های آرام به دنبال پناهگاه می گردند و گردشگران زیادی را  برای تماشا به این روستا می کشانند. این روستا در ماه های سرد اردیبهشت تا شهریور (روستا در نیمکره جنوبی قرار دارد) نسبتا خلوت است و در طول این مدت فقط تعداد کمی از حیات وحش دوستان، دانشمندان در جست و جوی نهنگ و شیر دریایی و تعدادی ماهیگیر در این روستا پیدا می شوند.

 

جاذبه های گردشگری اروگوئه


اما در اوج گرمای تابستان و در ماه ژانویه، این روستای ساحلی آرام تبدیل به یکی از محبوب ترین مکان های گردشگری اروگوئه می شود. به خاطر موقعیت عالی، این روستا تبدیل به یکی از مقاصد محبوب تابستانی در میان ماجراجویان آرژانتین و برزیل شده است. با هجوم گردشگران، هاستل ها و رستوران های زیادی در روستا ساخته شده اما خیلی از گردشگران ترجیح می دهند که در خانه های روستایی اقامت کنند و در چند روزی که در روستا هستند از خانه های روستایی استفاده می کنند.

 

امروز یک سرویس موبایل و سرویس اینترنت در روستا برپا شده اما روستای کابو پولونیو همچنان خارج از شبکه هستند. اگر پاور بانک نداشته باشید تنها جایی که می توانید گوشی موبایل خود را در آن شارژ کنید فروشگاه اصلی شهر است که آن هم تنها در زمانی امکان پذیر است که ژنراتور فعال باشد. در هنگام شب برای روشنایی از نور شمع استفاده می شود و اگر در هنگام رفتن به این روستا یادتان برود که با خود شمع ببرید باید کل شب را در تاریکی سر کنید! ساکنان این روستا همیشه به نبود برق در روستا معترض هستند.

 

 مکانهای دیدنی اروگوئه

 

اما کابو پولونبو (Cabo Polonio) فرصتی منحصربفرد برای گردشگران است تا از زندگی مدرن فرار کنند. ابن روستا یکی از مکان های جذاب دنیاست که هر گردشگری را راضی می کند. در پشت فانوس دریایی نمادین، دومین کلونی بزرگ شیرهای دریایی زندگی می کنند که در آنجا گردشگران زیادی ساعت ها مشغول تماشای این حیوانات می شوند. با وجود اینکه این روستا هیچ امکاناتی ندارد اما چشم اندازهایش نفسگیر است.

 

اینجا زیستگاه حیات وحشی است که باور نمی کنید در این نقطه از آمریکای جنوبی یک چنین حیواناتی وجود داشته باشند. دور افتاده بودن  این روستا یکی از مهمترین دلایل بکر بودنش است و باعث شده تا این روستا تبدیل به بهشت ماجراجویان شود.

منبع: eligasht.com

سولماز شريفي بازدید : 23 چهارشنبه 27 تیر 1397 نظرات (0)

 

برج مدور کپنهاگ, کپنهاگ, برج مدور کپنهاگ از مکانهای دیدنی دانمارکبرج مدور کپنهاگ یکی از جاذبه های گردشگری دانمارک

 

برج مدور کپنهاگ در دانمارک
کپنهاگ یکی از زیباترین شهرهای حوزه اسکاندیناوی است که به “پایتخت رنگ و وارنگ دانمارک” شهرت دارد. این شهر، قدمت تاریخی زیادی دارد و زمانی سرزمین وایکینگ ها بوده است. کپنهاگ جاذبه های گردشگری زیادی دارد. از قلعه ها و کلیساهای تاریخی بگیرید تا موزه های کوچک و بزرگ در این شهر به وفور پیدا می شوند. امروز قصد داریم تا به منظور تماشای یکی از دیدنی های این شهر به نام برج مدور کپنهاگ راهی کشور دانمارک شویم.


برج مدور کپنهاگ یا همان برج Rundetaarn، یکی از قدیمی ترین بناها و البته رصدخانه های ساخته شده در قاره اروپاست. رصدخانه این برج، پس از این همه سال به عنوان قدیمی ترین رصدخانه اروپا به فعالیت خود ادامه می دهد. این برج را کریستین چهارم بین سال های ۱۶۳۷ تا ۱۶۴۲ میلادی احداث کرده است. در آن دوران، دانمارک در علم نجوم و ستاره شناسی به پیشرفت های چشم گیری دست یافته بود. دلیل این پیشرفت ها، وجود ستاره شناس و دانشمند معروف دانمارکی به نام Tycho Brahe بود. پس از مرگ این دانشمند بزرگ، کریستین چهارم به پاسداشت این دانشمند و برای ادامه راه او دستور داد تا این رصدخانه مجهز را در مرکز شهر بسازند.

 

برج مدور کپنهاگ, کپنهاگ, برج مدور کپنهاگ از مکانهای دیدنی دانمارک  برج مدور کپنهاگ از قدیمی ترین بناهای ساخته شده در قاره اروپاست


برج مدور Rundetaarn
مدت زمان زیادی از فوت ستاره شناسان به نام دانمارکی می گذرد، ولی با این حال، هنوز هم ستاره شناسان آماتور این کشور از این رصدخانه استفاده می کنند. برج مدور کپنهاگ در یک فضای باز احداث شده است، به همین خاطر از بالای آن چشم انداز بسیار زیبایی از مناطق قدیمی و تاریخی شهر کپنهاگ را می توان مشاهده کرد.

 

معماری با شکوه برج مدور کپنهاگ
برج مدور کپنهاگ آسانسوری ندارد! بنابراین بازدیدکنندگان مجبورند تا مسیر دایره وار برج را با پای پیاده طی کنند. درست همانطور که نیاکان ما مناره های مدور مساجد را بالا می رفتند. این برج ۳۶ متر ارتفاع دارد. ولی نکته جالب اینجاست که برای رسیدن به بالای آن باید ۲۰۹ متر مسافت طی کنید! پس از عبور از مسیری ۲۶۸ متری و پیچ در پیچ در دیواره برج، به فضای داخلی خواهید رسید که ۸۵ متر طول دارد. در میانه های این مسیر، از سالن کتابخانه برج هم عبور خواهید کرد. کتابخانه ای که زمانی بزرگترین کتابخانه شهر بود و H.C. Anderson نویسنده مشهور دانمارکی در این مکان کتاب هایش را می نوشت.

 

برج مدور کپنهاگ, کپنهاگ, برج مدور کپنهاگ از مکانهای دیدنی دانمارک برج مدور کپنهاگ آسانسور ندارد


اولین کتابخانه بزرگ دانشگاهی در دانمارک
کتابخانه این برج زمانی بزرگترین کتابخانه دانشگاهی کل کشور دانمارک بود که در میانه های برج قرار داشت. این کتابخانه در سال ۱۶۵۷ افتتاح شد و بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب نفیس در آن نگه داری می شدند. امروزه تمامی این کتاب ها به دانشگاه های مدرن این کشور منتقل شده اند. این سالن در سال ۱۹۸۷ به طور کامل بازسازی شد و در حال حاضر به عنوان نمایشگاه هنر، فرهنگ، تاریخ و علم این شهر شناخته می شود. برخی از آثار ارزشمندی که امروزه در موزه ملی دانمارک نگه داری می شوند، زمانی در این مکان قرار داشتند.

 

برج مدور کپنهاگ, کپنهاگ, برج مدور کپنهاگ از مکانهای دیدنی دانمارک برج مدور کپنهاگ از مکانهای دیدنی دانمارک


سرویس های بهداشتی قدیمی بنا
این بنا دو سرویس بهداشتی داشته که امروزه به جاذبه گردشگری تبدیل شده اند! یکی در طبقه بالایی و دیگری در مجاورت کتابخانه قرار دارند. کافیست وارد این فضا شوید تا بوی سیگار شدید به مشامتان بخورد و دیوارهای دود آلود آن را تماشا کنید. اینجا مکانی بوده که دانشمندان بسیاری برای سیگار کشیدن به آن مراجعه می کردند، به همین دلیل بوی نیکوتین هنوز هم از در و دیوار آن بلند می شود. افراد معروفی همچون لودوویگ هولبرگ، اوله رومر، هانس کریستیان اندرسن و … از آن جمله اند.


فاضلاب این دستشویی ها به یک مخزن بسیار بزرگ می ریختند. علی رغم اینکه این سرویس ها پنجره هایی بزرگ و دو در داشتند، ولی زمانی بوی بسیار بد آن تمام برج را فرا می گرفت. در سال ۱۹۰۲ مخزن آبی بزرگ برای شست و شو به این سرویس ها اضافه شد. مخزن فاضلاب این سرویس ها، تا سال ۱۹۲۱ تخلیه نشدند! در آن زمان ۹ کامیون بسیار بزرگ وظیفه دور کردن فاضلاب دسشتویی ها را از برج بر عهده گرفتند!


زنگ بزرگ برج مدور کپنهاگ
زنگوله بزرگ کلیسای ترینیتی، در بالای سقف گالری این ساختمان آویزان است. البته این زنگوله بزرگ، فضای زیادی را در محوطه ۹۰۰ متر مربعی که دورنش قرار دارد، اشغال نمی کند. مردم کپنهاگ، این مکان را به عنوان محلی برای خشک کردن رخت و لباس خود انتخاب کردند. بعد ها از این مکان به عنوان انبار استفاده شد. این اتاق زیر شیروانی مانند، امروزه محل نگه داری زنگوله بزرگ برج و سایر وسایل قدیمی و ارزشمند آن است.


به تازگی یک جاذبه گردشگری جدید و جذاب هم به این مجموعه اضافه کرده اند. شما با ایستادن بر کف شیشه ای این طبقه، قادر خواهید بود هسته مرکزی برج را از ارتفاع ۲۵ متری تماشا کنید. کف شیشه ای این طبقه ۵۰ میلی متر ضخامت دارد و قادر است ۹۰۰ کیلوگرم وزن را در هر متر مربع تحمل کند.

 

برج مدور کپنهاگ, کپنهاگ, برج مدور کپنهاگ از مکانهای دیدنی دانمارک برج مدور کپنهاگ


اطلاعات بازدید
برج مدور کپنهاگ در بافت تاریخی شهر کپنهاگ بین ایستگاه نورپورت (Norreport) و استروگت (Stroget) قرار دارد. این برج در شش ماه اول سال همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر و در شش ماه دوم سال در روزهای سه شنبه و پنجشنبه تا ساعت ۲۱ باز است. این برج هر سال در تاریخ های ۲۴ و ۲۵ دسامبر و ۱ ژانویه تعطیل است. بازدید از برج مدور کپنهاگ به افرادی که محدودیت حرکتی دارند و همچنین کودکان زیر ۵ سال، توصیه نمی شود.

منبع: eligasht.com

سولماز شريفي بازدید : 26 دوشنبه 04 تیر 1397 نظرات (0)

 

سوئیس,کشور سوئیس,حقایقی درباره سوئیسمطالبی خواندنی درباره سوئیس

 

حقایقی جالب و خواندنی درباره کشور سوئیس
کشور زیبای سوییس به داشتن بانک های قابل اعتماد، شکلات های فراوان و رشته کوه های آلپ که گاوهای منطقه ی آن بهترین شیر دنیا را دارند شهرت دارد. اما این ها شگفت انگیزترین چیزهایی نیستند که در کشور سوییس خواهید یافت.


۱- پایتخت و رئیس جمهور ندارد

 

سوئیس,کشور سوئیس,حقایقی درباره سوئیس  هیچگونه درگیری نژادی ای در کشور سوئیس وجود ندارد


شهر برن پایتخت رسمی کشور سوییس نیست و شخص اول کشور در حقیقت رئیس کنفدراسیون سوئیس است نه رئیس جمهور آن. در این کشور چهار زبان رسمی وجود دارد. شهروندان سوئیسی حق لغو قوانین مصوب پارلمان کشور را دارند و هیچگونه درگیری نژادی ای در این کشور وجود ندارد.


۲- رشوه خواری امری قانونی است
در سال ۲۰۱۷، سوئیس در رتبه ی سوم فهرست کشورهایی قرار گرفت که مبارزه ای جدی و فعال در زمینه ی رشوه خواری دارند. اما نکته ی عجیب آن است که کشور سوئیس تصمیم گرفت رشوه را به عنوان شکلی از پرداخت برای خدمات ویژه قانونی کند. آن ها تصور می کنند این کار از مبارزه با رشوه خواری موثرتر است.


۳- جریمه ها بر اساس درآمد افراد محاسبه می شود
بیشترین جریمه ی رانندگی با سرعت غیر مجاز در دنیا متعلق به کشور سوییس است. اما جریمه ها در این کشور ثابت نیستند و بر اساسا میزان درآمد شهروندان محاسبه می شوند. استنباط آن ها از عدالت اینگونه است.

 

۴- آزاد اندیشانه ترین قوانین را درمورد اسلحه دارد
از آنجایی که این کشور در هیچ درگیری نظامی دخالت ندارد، بسیاری از مردم تصور می کنند سوئیس سرزمین مردمان صلح طلب است. اما این مسأله کاملا درست نیست. در سوئیس خدمت سربازی اجباری است و از سن هجده سالگی آغاز می شود. بیشتر جمعیت مردان در نیروی ذخیره ی ارتش هستند، به همین دلیل مردان در خانه اسلحه نگهداری می کنند و برای استفاده از آن در هر زمانی آماده هستند.


در این کشور ۸ میلیون جمعیت و ۴ میلیون اسلحه وجود دارد (برای هر ۱۰۰ نفر۵۰ اسلحه). با این حال، سوییس در دنیا پایین ترین نرخ ارتکاب جرم را دارد. علاوه بر این، فروش مشروبات الکلی تنها از ساعت ۱۰ شب شروع می شود.


۵- بیشترین صادرات آن در بخش شکلات است

 

در شهر برن، سالانه بیش از ۷ میلیون قطعه شکلات مشهور «تابلرون» تولید می شود. نوعی شکلات یاقوتی رنگ هم از اختراعات جدید این کشور است.
یکی از شرکت های سوییسی شمش های طلایی تولید می کند که به شکل قطعات شکلات هستند و می توان آن ها را به راحتی به تکه های کوچک تری تقسیم کرد که یک گرم وزن دارند و برای پرداخت هزینه قابل استفاده هستند.


۶- چاقوهای سوییسی در اصل متعلق به رم هستند

 

سوئیس,کشور سوئیس,حقایقی درباره سوئیس تنها بخش چاقوهای سوئیسی که در سوییس ساخته نمی شود دربازکن است


چاقوهای سوییسی در اواخر قرن نوزدهم ساخته شدند اما درحقیقت نمونه ی اولیه ی این چاقوها به زمانی دورتر تعلق دارد. در یکی از موزه های کمبریج، یک وسیله ی چند منظوره وجود دارد که در رم باستان ساخته شده است. این وسیله شامل قاشق، چنگال، تیغ، خلال دندان، کاردک و نوعی سیخ است.
تنها بخش چاقوهای سوئیسی که در سوییس ساخته نمی شود دربازکن است. این قسمت در کشور ژاپن تولید می شود.


۷- بابانوئل به همراه یک مرد عجیب می آید

 


در سوئیس بابا نوئل روز ششم دسامبر با کیسه ی بزرگی از آبنبات، کره ی بادام زمینی و نارنگی به دیدن بچه ها می رود. اما او تنها نیست و مرد عجیبی همراه او است که با چهره و لباس هایی سیاه رنگ ظاهری ترسناک دارد. این مرد بچه های شرور را با چوب تنبیه می کند. اما بچه هایی که قول بدهند در سال آینده بچه ی بهتری باشند تنبیه نخواهند شد.


۸- یک هتل روباز دارد
دو برادر سوئیسی به نام های فرانک و پاتریک ریکلین، در میان رشته کوه های آلپ یک هتل روباز افتتاح کردند. یک شب اقامت در اتاق های بدون دیوار و سقف این هتل ۳۰۰ دلار هزینه دارد. این هتل در ارتفاع ۴ هزار پایی از سطح دریا  قرار گرفته است. در اتاق های هتل، علاوه بر تخت دو نفره، میزهای پاتختی و تلویزیون وجود دارد. جالب ترین ویژگی اتاق های این هتل، منظره ی کشور سوییس است که درست در برابر تخت قرار دارد.


۹- اولین برگی که روی درخت بلوط ژنو بروید نماد آغاز بهار است

 

سوئیس,کشور سوئیس,حقایقی درباره سوئیسآغاز بهار با رویش اولین برگ روی درخت بلوط

 

 در شهر ژنو، بیش از ۲۰۰ سال است که سنت ویژه ای درخصوص فرا رسیدن بهار وجود دارد. با رویش اولین برگ بر روی درخت بلوط کنار ساختمان دولت در شهر ژنو، بهار به طور رسمی آغاز می شود. در اغلب مواقع، بهار از ماه مارس (در ماه اسفند) آغاز می شود اما گاهی هم اتفاقات بامزه ای رخ می دهد. برای مثال در سال ۲۰۰۲، اولین برگ درخت در ۲۹ دسامبر (اوایل دی ماه) ظاهر شد یا در سال ۲۰۰۶، رویش برگ ها دوبار و ابتدا در ماه مارس و سپس در ماه اکتبر (آبان) رخ داد.


۱۰- از خوکچه های هندی مراقبت می کنند

 

سوئیس,کشور سوئیس,حقایقی درباره سوئیس مردم سوئیس بیش از یک خوکچه ی هندی به عنوان حیوان خانگی دارند


مردم سوئیس بیش از یک خوکچه ی هندی به عنوان حیوان خانگی دارند. این مسأله به دلیل آن است که دانشمندان پی برده اند این حیوانات در تنهایی بسیار غمگین می شوند و نیاز به یک همدم دارند. به همین دلیل با مرگ یکی از خوکچه های هندی، صاحب آن باید خوکچه ی دیگری بخرد و به این ترتیب سوییسی ها تا آخر عمر از خوکچه های هندی مراقبت می کنند. برای جلوگیری از این مسأله، سرویس ویژه ای برای اجاره ی خوکچه ها در نظر گرفته شده؛ به گونه ای که شهروندان در هر زمان می توانند خوکچه ای را که خریداری کرده اند، به مبلغ نیمی از قیمت اولیه ی آن پس دهند.


در خصوص گربه ها، مردم اجازه دارند تنها یک گربه نگهداری کنند، به شرط آنکه به گربه ی خود اجازه دهند از خانه بیرون برود یا از پنجره گربه های دیگر را تماشا کند. در غیر اینصورت، باید از دو گربه مراقبت کنند.

 

منبع: rooziato.com

 

سولماز شريفي بازدید : 30 یکشنبه 03 تیر 1397 نظرات (0)



استانبول,تور استانبول,تور لحظه آخری استانبول

 
استانبول، پهنه‌ای قاره‌ای در اوراسیاست که چون طفلی شیرین در آغوش دریای مرمره و دریای سیاه آرمیده و دوستی تنگاتنگی با تنگۀ بسفر دارد.

 

استانبولِ تاریخی، فضایی مسحورکننده برای گشت‌وگذار و نفوذ به قصه‌های ناشنیدۀ آناتولی است. استانبول، تاریخی پرطمطراق و پرهیاهو دارد. شهر اولیۀ استانبول در قسمت آسیایی این پهنه و پیش از قرن بیزانس پا بر زمین کوبیده است.

 

این شهر در زمان روم و عثمانی روی به گستردگی نهاد و بخش اروپایی نیز به هم‌نشینی بخش آسیایی تن به زمین سایید و تمدنی تاریخی‌تر را از آن خود کرد. هر دو قسمت اروپایی و آسیایی ، محوطه‌ای بندری دارد. استانبول شهری است که در بخش اروپایی‌اش، سرزندگی و شور و شب‌زنده‌داری ، جاری زندگی را فریاد می‌زند و امروز قطبی از گردشگری جهانی به شمار می‌آید. این شهر با آغوشی از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی به مکانی برای سرازیر شدن خیل گردشگران مبدل شده است.
 

استانبول,تور استانبول,تور ارزان قیمت استانبول

 
سفر دوستان می‌توانند برای قدم نهادن به این خاک گرم و پرفرهنگ، تور ترکیه را برگزینند. ترکیه با آغوشی از فرهنگ بیزانس و عثمانی ، شهرهای بی‌نظیری را در بطن خود دارد که به داشتنشان می‌نازد. استانبول اما برای تاریخ‌دوستان جای دیگری‌ست ! با تور استانبول که در حالت‌های مختلفی چون تور لوکس استانبول، تور ارزان استانبول و تور لحظه آخری استانبول ارائه می‌شود، رویایتان برای سفر به این شهر پرجزر و مد ، به حقیقتی انگبین مبدل می‌شود.
مانلی پرواز، نقشی از اعتماد، سفری بی‌تردید را برایتان آرزومند است. سفرتان سبز!
 

مانلی پرواز، نقشی از اعتماد، سفری بی‌تردید را برایتان آرزومند است. سفرتان سبز!
شماره تماس:54929-021
سایت : www.maneliparvaz.com

استانبول,تور استانبول,تور ارزان قیمت استانبول

 

 

سولماز شريفي بازدید : 25 سه شنبه 29 خرداد 1397 نظرات (0)
استان‌ها و افسانه‌های کهن بسیاری درباره قلعه‌ها در تمامی دنیا وجود دارند؛ افسانه‌هایی که درحال حاضر نیز طرفداران بیشماری را به خود جذب می‌کنند. ایران سرزمینی است که در طول تاریخ همواره مورد تعرض و هجوم دشمنان قرار گرفته است، به همین دلیل دژ جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

 قلعه يا دژ در ايران باستان، جايگاه ويژه‌اي داشته است؛ قلعه‌هايي كه در تاريخ پرفراز و نشيب اين سرزمين استوار ايستاده و هم‌اكنون به نسل ما به امانت سپرده شده‌اند. دژهاي مستحكمي كه هزاران راز و حقايق تلخ و شيرين در آن‌ها نهفته است.

داستان‌ها و افسانه‌هاي كهن بسياري درباره قلعه‌ها در تمامي دنيا وجود دارند؛ افسانه‌هايي كه درحال حاضر نيز طرفداران بيشماري را به خود جذب مي‌كنند. ايران سرزميني است كه در طول تاريخ همواره مورد تعرض و هجوم دشمنان قرار گرفته است، به همين دليل دژ جايگاه ويژه‌اي در كشور دارد. در اين گزارش به معرفي چند قلعه مشهور ايران پرداخته‌ايم كه باهم مي‌خوانيم.

قلعه گردكوه يا گنبدان دژ

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

كهنسال‌ترين و پرصلابت‌ترين قلعه‌ كوهستاني ايران در 81 كيلومتري دامغان قرار دارد؛ قلعه‌اي كه با داشتن استحكام دفاعي، غيرقابل تسخير و در طول تاريخ بسيارپراهميت بوده است.براساس افسانه‌ها اسفنديار مدتي به دستور گشتاسب در اين قلعه زنداني بوده است.پس از آن‌كه قلعه الموت به وسيله سلجوقيان محاصره شد، حسن صباح كودكان و فرزندان خود را به گرد كوه فرستاد و 40‌سال آنجا زندگي ‌كرد.


قلعه فورگ

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

قلعه‌ فورگ بر بالاي صخره‌اي سنگي، خود را استوار نگه داشته است. اين قلعه در 10‌كيلومتري اسديه قرار دارد. زماني اين قلعه مقر اسماعيليان بوده و بعد از الموت، مهم‌ترين مقر اين گروه به حساب مي‌‌آيد. قلعه فورگ ۱۸ برج دارد كه اكنون تعدادي از آن‌ها باقي مانده است. مصالح به كاررفته در ساخت قلعه بيشتر سنگ، آجر و خشت است.بيرجند قلعه‌هاي بسياري دارد كه نشاني از تاريخ و تمدن ايران درگذشته دارد. فورگ جايي است براي ديدن و به فكر فرو رفتن و تصويرسازي از تاريخ‌مان. بد نيست سري به بيرجند، شهر زيبايي‌ها بزنيد و فورگ را از نزديک ببينيد.


قلعه بيرجند

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

بزرگ‌ترين و قديمي‌ترين بناي تاريخي بيرجند و از جمله نقاط گردشگري خراسان جنوبي، بر فراز بلندترين نقطه غربي تپه ماهورهاي شهر بيرجند قرار دارد. وسعت قلعه بيرجند 3000 مترمربع است كه در دوره صفويه ساخته شده است. در واقع اين قلعه هسته اوليه شهر بيرجند محسوب مي‌شود. قلعه بيرجند با نام‌هاي قلعه ته ده و پايين شهر نيز شناخته مي‌شود. اين قلعه هفت برج و بارو دارد كه فقط 6 برج از آن باقي مانده است. همچنين با توجه به شواهد موجود، به وسيله نقب‌هاي زيرزميني به نقاط مهم شهر مثل ارگ بهارستان، ارگ كلاه‌ فرنگي و قنات قصبه مرتبط بوده است.


نارين‌قلعه‌(نارنج‌قلعه)

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

اين برج ميان شهري باستاني بر فراز تپه‌اي در ميبد قرار گرفته كه شاخص‌ترين اثر بازمانده از معماري اصيل ايراني است. نارين‌قلعه ـ كه به گويش محلي‌ها همان نارنج‌قلعه است ـ هنوز هم پس از گذشت سال‌ها از گزند‌ روزگار دور مانده و هويت تاريخي و فرهنگي استان يزد را براي همگان به تصوير مي‌كشد. نارين‌قلعه، نه‌تنها بيانگر موقعيت اقتصادي و اجتماعي بلكه مركز سياسي بوده است. بنابر شواهد موجود و روايت‌ها، اين بنا نظام پيچيده رفت و آمد زيرزميني داشته است. دهانه شماري از اين راهروها هنوز پيداست. مردم ميبد مي‌گويند از اين دژ يك راهروي زيرزميني تا محل آسياب سنگ سياه در باختر آبادي بيده در سه كيلومتري باختر شهر ميبد وجود داشته است. نارين‌قلعه هر ساله به‌خصوص در اين فصل پذيراي گردشگران بسياري است كه براي بازديد از آن به يزد مي‌آيند.


برج‌طغرل

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

برج طغرل سازه‌اي سر به فلك كشيده است كه شكوه خود را طي گذشت 700 سال حفظ كرده است. برجي شبيه ساعت كه مي‌توان از روي تابش آفتاب روي كنگره‌هاي آن، زمان را تشخيص داد. برج طغرل همان ساعت آفتابي عظيم تهران است. در شرق آرامگاه ابن بابويه در شهرري، اين برج به‌جا‌مانده از دوران سلجوقي با 20 متر ارتفاع و 48 متر مساحت با اسكلتي خشتي و آجري خودنمايي مي‌كند اما جالب‌بودن و زيبايي اين معماري نه‌تنها به خاطر داشتن ساعت بلكه جنس به كاررفته در آن است. ملات به كاررفته در برج از زاج، خاك و سفيده تخم‌مرغ است. اين ارگ علاوه بر استحكامش، هنر معماري گذشته را نيز نشان مي‌دهد. برج طغرل در همين نزديكي‌هاست اما صدافسوس كه يكي از مكان‌هاي ناشناخته تهران به‌شمار مي‌رود.


ارگ كريمخان

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

خوشا شيراز و وصف بي‌مثالش؛ شهري كه هرساله ميزبان هزاران گردشگر است. ارگ كريمخان در مركز شهر شيراز قرار دارد؛ ارگي كه در دوران زنديه ساخته شد و پايگاه نظامي براي زنديان بود اما بعدها در زمان سلسله پهلوي به زندان تبديل شد. بهترين معمارها، ارگ كريمخاني را با بهترين مصالحي كه از خارج از كشور تهيه مي‌شد، ساختند و حالا اين ارگ زيباترين يادگار آن دوران براي تاريخ دوستاني است كه به آن سر مي‌زنند.


قلعه رودخان

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

قلعه‌اي باشكوه از دوران ساساني در 20كيلومتري جنوب غربي فومن خودنمايي مي‌كند. اين قلعه كه به قلعه حسامي يا رودخان معروف است، در کنار روستايي به همين نام است و با ديوارهايي به طول 1500‌متر و 65 برج و بارو گردشگران را جذب خود كرده است. فاصله قلعه رودخان تا شهر ماكلوان ۲۵‌كيلومتر و تا ماسوله ۴۵‌كيلومتر و تا شفت ۲۰ كيلومتر است. قلعه رودخان در ارتفاعي بين ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دريا واقع شده و كنار آن رودخانه‌اي با نام رودخان جاري است.قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگي حاكم) و قورخانه (محل فعاليت‌هاي نظامي و زندگي سربازان) تشكيل شده است. ارگ در قسمت غربي قلعه است كه دو طبقه دارد و سازه آن از آجر است. قراول‌خانه‌ها در دو طبقه با نورگيرها و روزنه‌هاي متعدد براي نظارت سربازان در قسمت شرقي قرار دارد. چشمه‌اي نيز ميان قلعه وجود دارد. 40 برج ديده‌باني دورتادور قلعه را احاطه كرده است. گفتني است هيچ دشمني نتوانسته به اين قلعه زيبا نفوذ يا آن را فتح كند.


قلعه ماركوه

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

بارها براي فرار از شلوغي و به خلوت پناه بردن به مناطق شمالي سفر كرده‌ايم و هزاران خاطره از آنجا داريم. آيا مي‌دانيد رامسر، ميزبان قلعه‌اي زيبا درآغوش خود است. قلعه ماركوه بين رامسر و تنكابن قرار دارد. اين قلعه نامش را از روستاي ميزبانش دارد. برخي معتقدند علت اين نام‌گذاري به خاطر مارهاي زياد منطقه است. اين قلعه 600 مترمربعي در دوره‌هاي مختلف اسلامي و در جنگ‌ها زياد مورد هجوم دشمنان قرار گرفته و فقط چهار برج و بارو از اين عظمت زيبا بر جاي مانده است. اين قلعه 113 پله دارد كه اگر هوس پياده‌روي و ديدن منظره زيبا و پشت بام خانه‌هاي اين روستا را كرده‌ايد، مي‌توانيد از آن‌ها بالا برويد و مطمئن باشيد با ديدن آن همه زيبايي خستگي را حس نخواهيد كرد.


قلعه‌الموت

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

اين قلعه با صخره‌هاي سرخ‌رنگ در ميان كوه‌ها، خود را منحصربه‌فردترين قلعه ايران كرده است. مي‌گويند الموت زماني زندان بوده است، در صورتي كه نه‌تنها زنداني در‌كار‌نبوده بلكه طبقه اجتماعي خاصي در اين قلعه زندگي مي‌كردند. طول اين قلعه 120 متر است. الموت را پرتگاه‌هاي ترسناكي احاطه كرده و تنها راه ورود به آن از طرف ضلع شمال شرقي يعني قله هودكان است. قلعه الموت زيبايي‌هاي خاصي دارد، مانند سيستم پيچيده آبرساني با تنبوشه‌هايي (لوله‌هاي سفالين كه زير خاك يا ميان ديوار كار مي‌گذاشتند تا آب از آن عبور كند) به قطر 10‌سانتي‌متر كه از چشمه كلدر آب را به دژ مي‌رسانند و درحوض‌هاي سنگي ذخيره مي‌كنند‌. در ميان قلعه حوضي وجود دارد كه هيچ‌گاه خالي از آب نبوده است. به همين دلايل الموت هميشه ميزبان گردشگران داخلي و خارجي است.

سولماز شريفي بازدید : 24 دوشنبه 28 خرداد 1397 نظرات (0)
به طور رسمی در حدود ۱۹۴ «کشور» در جهان وجود دارد که دارای مقدار قابل توجهی قلمرو خاکی و جمعیت هستند. در این میان کشورهایی نیز هستند که در مقابل شهرهای دیگر کشورها نیز بسیار کوچک تر به نظر می رسند.

وب سایت روزیاتو: به طور رسمی در حدود ۱۹۴ «کشور» در جهان وجود دارد که دارای مقدار قابل توجهی قلمرو خاکی و جمعیت هستند. در این میان کشورهایی نیز هستند که در مقابل شهرهای دیگر کشورها نیز بسیار کوچک تر به نظر می رسند. این کشورهای کوچک معمولاً در اروپا، دریای کارائیب و اقیانوس آرام قرار دارند که مساحت آن ها کمتر از ۴۰۰ کیلومتر مربع است. مساحت ۱۰ کشور کوچک جهان روی هم حدود ۱۴۹۱٫۴ کیلومتر مربع است که حتی از مساحت شهر هیوستون (۱۶۲۵٫۲ کیلومتر مربع) نیز کمتر است. اما این کشورها حکومت و فرهنگ خاص خو را داشته و اغلب آن ها از ثروتمندترین، دوردست ترین و پیچیده ترین کشورهای جهان به شمار می آیند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ کشوری که کوچک ترین کشورهای جهان لقب گرفته اند آشنا کنیم.

۱۰- مالت- مساحت: ۳۱۶ کیلومتر مربع

۱۰ کشور کوچک جهان بر اساس مساحت و جمعیت را بشناسید

مالت یک کشور جزیره ای بوده و در دریای مدیترانه واقع شده است. جمهوری مالت در واقع از سه جزیره تشکیل شده است: گوزو، کومینو و مالت که جزیره آخر از تو مورد دیگر بزرگ تر است. این کشور کوچک کمی بیش از ۴۵۰٫۰۰۰ نفر جمعیت دارد که آن را به یکی از شلوغ ترین کشورهای جهان با کمترین سرانه فضا برای هر نفر تبدیل می کند. البته کشور مالت یکی از جاذبه های گردشگری دیدنی اروپا بوده و هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر جهان برای لذت بردن در هوای آفتابی،سواحل زیبا، تاریخ غنی و تفریح شبانه دلچسب به این کشور سفر می کنند. کشور مالت ۳۱۶ کیلومتر مربع مساحت دارد که آن را به دهمین کشور کوچک دنیا تبدیل کرده است.



۹- مالدیو- مساحت: ۳۰۰ کیلومتر مربع

 

۱۰ کشور کوچک جهان بر اساس مساحت و جمعیت را بشناسید

 

مالدیو کشوری کوچک در اقیانوس هند است که از لحاظ وسعت و جمعیت، کوچک ترین کشور آسیا به شمار آمده و یکی از مراکز اصلی جذب گردشگر در این قاره می باشد. در کشور مالدیو بیش از ۱٫۱۹۲ جزیره مرجانی وجود دارد که در گستره ای ۹۰٫۰۰۰ کیلومتر مربعی قرار گرفته و بدین ترتیب مالدیو به عنوان پراکنده شده ترین کشور جهان شناخته می شود. این کشور در گذشته مستعمره قدرت های بزرگی مانند پرتغال، هلند و بریتانیا بوده و در سال ۱۹۶۵ استقلال خود را بدست آورد. امروزه مالدیو اقتصاد توریسمی بسیار فعال و پویایی دارد که آن را مرهون سواحل شنی سفید مشهور و آب های آبی کریستالی خود است. مالدیو با ۳۰۰ کیلومتر مربع مساحت خاکی نهمین کشور کوچک جهان به شمار می آید.



۸- سنت کیتس و ناویس- مساحت: ۲۶۱ کیلومتر مربع

۱۰ کشور کوچک جهان بر اساس مساحت و جمعیت را بشناسید

 

دو جزیره سنت کیتس و ناویس در دریای کارائیب از اولین جزایر این منطقه بودند که به تسخیر اروپاییان درآمدند. اقتصاد سنت کیتس و ناویس عمدتاً بر صنعت توریسم استوار بوده اما کشاورزی و صنایع تولیدی کوچک نیز سهمی از اقتصاد را به خود اختصاص داده اند. این کشور کوچک دارای بهترین مراکز شیرجه زنی در جهان بوده و محیط زیست دریایی آن بسیار منحصر به فرد است. سنت کیتس و ناویس در گذشت برای قرن ها منبع اصلی صادرات شکر بوده اما مزارع نیشکر آن اکنون به هتل ها و مراکز اقامتی زیبا و لوکس تبدیل شده اند.



۷- جزایر مارشال- مساحت: ۱۸۱ کیلومتر مربع

 

۱۰ کشور کوچک جهان بر اساس مساحت و جمعیت را بشناسید

 

جزایر مارشال که به طور رسمی جمهوری جزایر مارشال نامیده می شود، یک کشور جزیره ای است که در اقیانوس آرام قرار دارد. جزایر مارشال در نقطه ای بین ایالات متحده و هاوایی و استرالیا قرار گرفته و بخشی از میکرونزیا شناخته می شود. محیط اطراف این جزایر از گونه های زیستی متنوعی تشکیل شده که شامل بیش از ۸۰۰ گونه ماهی و ۱۶۰ گونه مرجان می باشد. علاوه بر این در برخی از نقاط این کشور گورستان هایی برای کشتی ها وجود دارد و بدین ترتیب جزایر مارشال با ۱۸۱ کیلومتر مربع مساحت، رتبه هفتم کوچکترین کشور جهان را به خود اختصاص داده است.



۶- لیختن اشتاین- مساحت: ۱۶۰ کیلومتر مربع

 

۱۰ کشور کوچک جهان بر اساس مساحت و جمعیت را بشناسید

 

این کشور آلمانی زبان تنها کشوری است که تماماً در کوه های آلپ واقع شده است. لیختن اشتاین بین سوییس و اتریش واقع شده و بیشترین میزان ثروت سرانه بر اساس جمعیت را در جهان به خود اختصاص داده است و کمترین میزان بیکاری در جهان با تنها ۱٫۵ درصد نیز در اختیار این کشور است. وارد شدن به این کشور کمی دشوار است زیرا هیچ فرودگاهی در داخل این کشور وجود ندارد. کسانی که قصد سفر به این کشور دارند باید خود را به فرودگاه زوریخ سوییس رسانده و سپس وارد کشوری شوند که هنوز توسط یک شاهزاده اداره می شود. با تنها ۱۶۰ کیلومتر مربع مساحت، لیختن اشتاین ششمین کشور کوچک جهان از لحاظ مساحت به شمار می آید.



۵- سن مارینو- مساحت: ۶۱ کیلومتر مربع

 

۱۰ کشور کوچک جهان بر اساس مساحت و جمعیت را بشناسید

 

سن مارینو کشوری است که کاملاً در محاصره ایتالیا قرار داشته و به طور رسمی جمهوری سن مارینو نامیده می شود. این کشور قدیمی ترین سیستم پادشاهی در جهان را دارد که هنوز به پایان نرسیده است و یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان با سرانه درآمدی بسیار بالا به شمار می آید. سن مارینو سومین کشور کوچک قاره اروپا بوده و تنها حدود ۳۰٫۰۰۰ نفر جمعیت دارد که یکی از کمترین نرخ های بیکاری در جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور با تنها ۶۱ کیلومتر مربع مساحت پنجمین کشور کوچک جهان محسوب می شود.



۴- تووالو- مساحت: ۲۶ کیلومتر مربع

 

۱۰ کشور کوچک جهان بر اساس مساحت و جمعیت را بشناسید

 

تووالو (Tuvalu) کشوری است که قبلاً با نام «جزایر الیس» (Ellice Islands) شناخته می شد. این کشور کوچک در اقیانوس آرام و در مجاورت شمال شرق استرالیا واقع شده و مساحت آن تنها ۲۶ کیلومتر مربع می باشد. تووالو به عنوان چهارمین کشور کوچک جهان تنها ۱۰٫۰۰۰ نفر جمعیت داشته و طول جاده های آن تنها ۸ کیلومتر است. همچنین در این کشور جزیره ای تنها یک بیمارستان بزرگ وجود دارد. تووالو قبلاً جزیی از خاک بریتانیا بوده اما در سال ۱۹۷۸ استقلال خود را به دست آورد. به دلیل دوردست بودن این کشور، صنعت توریسم آن رونقی نداشته و در سال ۲۰۱۰ تنها ۲٫۰۰۰ نفر به نووالو آمدند که ۶۵ درصد از این دیدارها برای مقاصد تجاری و نه تفریحی بود.



۳- نائورو- مساحت: ۲۱ کیلومتر مربع

 

۱۰ کشور کوچک جهان بر اساس مساحت و جمعیت را بشناسید

 

کشور جزیره ای نائورو در شرق هند واقع شده و کوچکترین کشور جزیره ای در جهان به شمار می آید. این کشور در دهه ۱۹۸۰ به خاطر معدن های غنی فسفات خود بسیار پررفت و آمد بود اما اکنون یک جزیره ساکت است که گردشگران به خاطر دوردست بودن اهمیت زیادی به آن نمی دهند. به دلیل کاهش شدید ذخایر معادن فسفات، نرخ بیکاری در این کشور به بیش از ۹۰ درصد رسیده و ۱۰ درصد باقیمانده جمعیت نیز تنها در استخدام دولت این کشور هستند. همچنین شهروندان این کشور چاق ترین مردمان جهان شناخته می شوند و ۹۷ درصد مردان و ۹۳ درصد زنان آن به چاقی یا اضافه وزن شدید مبتلا هستند. به همین دلیل نائورو بیشتری تعداد مبتلایان به دیابت نوع ۲ را در جهان در خود دارد به طوری که ۴۰ درصد از مردم این کشور از این بیماری رنج می برند.



۲- موناکو- مساحت: ۲ کیلومتر مربع

۱۰ کشور کوچک جهان بر اساس مساحت و جمعیت را بشناسید

موناکو کشوری کوچک است که در سواحل فرانسه موسوم به «فرنچ ریویرا» (French Riviera) واقع شده و بیشترین تعداد میلیونرها و میلیاردرها در جهان بر اساس جمعیت را در خود جای داده است. این کشور با تنها ۲ کیلومتر مربع مساحت دومین کشور کوچک جهان به شمار آمده و بیشتر به خاطر کازینوها و کالاها و خدمات لوکس خود شناخته می شود. موناکو زمین بازی افراد ثروتمند و مشهور بوده و از سه طرف با فرانسه و از طرف دیگر با دریای مدیترانه احاطه شده است. زبان اکثر ساکنان محلی این کشور کوچک فرانسوی است. این کشور با ۳۶٫۰۰۰ جمعیت شلوغ ترین کشور جهان بر اساس سرانه فضا برای هر شهروند به شمار می آید. مهم ترین اتفاق بزرگ سالانه در این کشور مسابقات فرمول یک است که در مسیرهایی در خیابان های این شهر برگزار می شود.



۱- واتیکان- مساحت: ۰٫۴۴ کیلومتر مربع

۱۰ کشور کوچک جهان بر اساس مساحت و جمعیت را بشناسید

کوچکترین کشور جهان واتیکان است که به آن «Holy See» نیز گفته می شود. این کشور با تنها ۰٫۴۴ کیلومتر مربع مساحت کوچکترین کشور خاکی جهان به شمار می آید. این کشور در واقع در درون شهر رم در ایتالیا واقع است و مرکز کلیسای کاتولیک این شهر است کلیسای سنت پیترز باسیلیکا که بزرگ ترین کلیسای جهان می باشد در واتیکان واقع بوده که بخش قابل توجهی از آثار هنری دوره رنسانس در آن نگهداری می شوند. هزینه های اداره این کشور کوچک از هدایا و کمک های داوطلبانه بیش از یک میلیارد عضو کلیسای کاتولیک روم در سراسر جهان تامین می شود. بخش دیگری از درآمد این کشور کوچک از طریق فروش استامپ ها و کارت پستال ها، توریست ها و ورودی موزه ها تامین می شود.

سولماز شريفي بازدید : 69 پنجشنبه 12 اسفند 1395 نظرات (0)

 

ساختمان موزه تخت جمشید قدیمی‌ترین بنای ایران است

 

موزه تخت جمشید به واسطه ساروج قرمزی که در کف آن به کار رفته، به رنگ قرمز درآمده؛ در این موزه می‌توان پای مجسمه مرمر و بخشی از پرده سوخته کشف شده در تخت جمشید را مشاهده کرد.

ساختمان موزه تخت جمشید قدیمی‌ترین بنای ایران است که بازسازی شده و به موزه اختصاص یافته‌است. این بنا یکی از مجموعه کاخ‌های تخت جمشید است که حدود ۲۵۰۰ سال پیش توسط سلسله هخامنشی بنا شد.

 

 

 
حرمسرا یا کاخ مشکوی توسط پرفسور هرتسفلد و براساس طرح اصلی تجدید ساخت شد ولی در اصل به فرمان خشایارشا ساخته شده است و شامل یک تالار اصلی و تعداد زیادی اتاق و راهرو است. کاخ اصلی حرمسرا که درگاههایش با نقوش خشایارشا و خدمه مخصوص و جنگ شاه با شیر و هیولا مزین شده است، تالار اصلی موزه را تشکیل می دهد و سقف آن بر ۱۲ ستون چوبی استوار است. 

 

موزه تخت جمشید به واسطه ساروج قرمزی که در کف آن به کار رفته، به رنگ قرمز درآمده

 
شالوده ساختمان بر سنگ کوه بنا شده و کف تالار با ساروجی قرمز رنگ مفروش شده است به همین دلیل فضای داخلی این موزه را نیز به رنگ قرمز ساخته اند. رضایی مدیر مجموعه تخت جمشید  درباره رنگ قرمز به کار رفته در موزه گفت: این رنگ به دلیل وجود ساروج قرمز در کف موزه است که در دوره هرتسفلد از آن برای ساخت موزه استفاده شده و رنگی است که در دوره هخامنشی از آن استفاده می کرده اند. 

 

بیشترین آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده از مجموعه تخت جمشید کشف شده است. در این موزه می توان نمونه بست آهنی به کار رفته در سنگ ها را که مربوط به دوره هخامنشی است مشاهده کرد همچنین در این موزه دو مجسمه زن هم در میان اشیا دیده می شود که اگرچه متعلق به دوره مصر باستان است اما محل اکتشاف آن تخت جمشید است. همچنین توپی چرخ ارابه و دهانه اسب مفرغی و ریتون های سفالین را در این موزه به نمایش گذاشته شده است. 

نکته جالب توجه در این موزه مربوط به نمایش بخشی از پرده سوخته تخت جمشید می شود که بعد از دو هزار و ۵۰۰ سال هنوز باقی مانده و از جمله کشفیات تخت جمشید است. 

 

کتیبه خشایارشاه که به خط میخی نوشته شده و از اطراف تخت جمشید در سال ۱۳۴۵ کشف شده است نیز نه تنها به نمایش درآمده بلکه به زبان فارسی نیز ترجمه شده است. 

 

نمونه ای از الواح گلی به خط میخی عیلامی متعلق به دوره هخامنشیان که برخی از آنها در موسسه شرق شناسی شیکاگو هنوز در دست مطالعه است را نیز میتوان در این موزه دید. الواحی که در موزه گذاشته شده است، هنگام پاک سازی تخت جمشید به دست آمده اند و پس از ترجمه معلوم شده سند پرداخت دستمزد به کارگران بوده که به صورت نقدی داده می شده است.  

 

یک تابوت سفالی و مراحل مرمت تابوت را نیز در قالب تصاویری به نمایش درآورده اند و قسمتی دیگر مربوط به نمایش پنجه پای مجسمه انسان از سنگ مرمر سفید است که متعلق به دوره فراهخامنشی بوده و در ناحیه شمال غربی خارج از صفه تخت جمشید(ناحیه معروف به فراتادارا) کشف شده است.

 

آثار مربوط به تخت جمشید هر سال تعویض می شود در فروردین ماه امسال سر مجسمه خشایارشا نیز برای اولین بار پس از ده سال به نمایش گذاشته شده بود سر مجسمه خشایارشا از سنگ مرمر سیاه است که به دلیل کلاه و گوشواره ای که دارد، این اثر را به خشایار شا نسبت داده اند.

مسعود رضایی منفرد مدیر مجموعه تخت جمشید در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موزه بیان کرد:این موزه از نظر ساختاری بسیار مهم است و نوع ساختار معماری تخت جمشید را به معرض نمایش می گذارد. بنابراین بنای موزه به تنهایی از لحاظ معماری و تاریخی دارای ارزش است. بیش از ۵ هزار شی مطالعاتی در مخزن و ۴ هزار شی موزه ای و شاخص در این موزه وجود دارد که نزدیک به ۱۷۰ اثر به نمایش گذاشته شده است. ما برخی از اوقات این آثار را از مخزن بیرون آورده و به نمایش می گذاریم. همه آثار موزه شاخص و مهم هستند اما در این میان کتیبه خشایارشا و کتیبه های میخی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. 

 

در این موزه با وجود همه آثار شگفت انگیزی که دارد اما می توان نقش برجسته های سیاه رنگی را دید که به دلیل برخورد بازدیدکنندگان به رنگ سیاه درآمده است و حفاظی ندارد. رضایی  در پاسخ به این موضوع هم گفت: منتظر تخصیص اعتبار هستیم تا این مشکل برطرف شود باید محافظ شیشه ای برای درگاهها و سوزن کاری های موزه در نظر بگیریم. منتها بخش سوزن کاری دردسترس و قابل مشاهده نیست ولی آنها هم باید حفاظ داشته باشند.

در موزه تخت جمشید مانند هر موزه دیگری بلیت گردشگران خارجی و داخلی متفاوت است و ضمن پرداخت هزینه برای ورود به تخت جمشید هزینه ورود به این موزه نیز جداگانه دریافت می شود. در این باره رضایی توضیح داد: مصوبه هیات وزیران است که باید مبلغ ورودی موزه جدا از محوطه های تاریخی باشد.

 

منبع: mehrnews.com

 

 

سولماز شريفي بازدید : 72 سه شنبه 23 دی 1393 نظرات (0)

كاخ ملی پنا بالای تپه ای مشرف بر شهر سينترا در كشور پرتغال واقع شده است اين كاخ ثبت ميراث جهان می باشد. کاخ ملی پنا در سینترا یک  کاخ رنگارنگ است که در قرن 18م برای شاه فرناندو II ساخته شد. این کاخ دکوراسیون فراوانی از سبک‌های مختلف ، از گوتیک تا شرقی، را در خود دارد.

شما در ادامه عکس های این کاخ زیبا و رنگارنگ رو مشاهده می کنید:

 

كاخ ملی پنا,تصاویر كاخ ملی پنا,كاخ ملی پنا در پرتغال

کاخ ملی پنا در پرتغال

كاخ ملی پنا,تصاویر كاخ ملی پنا,كاخ ملی پنا در پرتغال

کاخ ملی پنا در پرتغال

كاخ ملی پنا,تصاویر كاخ ملی پنا,كاخ ملی پنا در پرتغال

کاخ ملی پنا در پرتغال

كاخ ملی پنا,تصاویر كاخ ملی پنا,كاخ ملی پنا در پرتغال

کاخ ملی پنا در پرتغال

كاخ ملی پنا,تصاویر كاخ ملی پنا,كاخ ملی پنا در پرتغال

کاخ ملی پنا در پرتغال

كاخ ملی پنا,تصاویر كاخ ملی پنا,كاخ ملی پنا در پرتغال

کاخ ملی پنا در پرتغال

كاخ ملی پنا,تصاویر كاخ ملی پنا,كاخ ملی پنا در پرتغال

کاخ ملی پنا در پرتغال

كاخ ملی پنا,تصاویر كاخ ملی پنا,كاخ ملی پنا در پرتغال

 

سولماز شريفي بازدید : 46 جمعه 19 دی 1393 نظرات (0)

مکانهای دیدنی هلند,عجایب طبیعی,دیدنیهای جهان

دهکده‌ای بسیار زیبا بدون حتی یک خیابان در هلند!! (تصویری)
آیا دوست دارید در چنین مکانی زندگی کنید؟! بودن در چنین جایی واقعا آرامش بخش است. این دهکده رویایی هیچ خیابانی ندارد و تمام نقل و مکانها با قایق امکان پذیر می‌شود و البته این کار اصلا دشوار نیست چراکه....

 

مکانهای دیدنی هلند,عجایب طبیعی,دیدنیهای جهان

دیدنی های هلند

مکانهای دیدنی هلند,عجایب طبیعی,دیدنیهای جهان

دیدنی های هلند

مکانهای دیدنی هلند,عجایب طبیعی,دیدنیهای جهان

دیدنی های هلند

مکانهای دیدنی هلند,عجایب طبیعی,دیدنیهای جهان

دیدنی های هلند

مکانهای دیدنی هلند,عجایب طبیعی,دیدنیهای جهان

دیدنی های هلند

مکانهای دیدنی هلند,عجایب طبیعی,دیدنیهای جهان

دیدنی های هلند

مکانهای دیدنی هلند,عجایب طبیعی,دیدنیهای جهان

دیدنی های هلند

مکانهای دیدنی هلند,عجایب طبیعی,دیدنیهای جهان

 

سولماز شريفي بازدید : 53 یکشنبه 30 آذر 1393 نظرات (0)

 اگر در جستجوی چیزی متفات هستید، شاید بتوانیم آن را در این فهرست از سواحل عجیب به شما نشان دهیم. با ما در مرور این گزارش همراه باشید.

10. ساحل شیشه‌ای، کالیفرنیا، ایالات متحده 

سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 این ساحل عجیب در نزدیکی شهر فورت برگ (Fort Bragg)، واقع شده و نکته‌ی جالب اینکه این ساحل در اصل نتیجه‌ی آلودگی محیط زیست است. این سنگریزه‌های شیشه‌ای تراش خورده، در اصل زباله‌هایی هستند که در طول سالیان متمادی و در بخش شمالی شهر، به دریا ریخته شده‌اند و بعدها توسط امواج شکل داده شده و تراش خورده‌اند. امروزه این ساحل به یک نقطه‌ی گردشگری معروف و محبوب تبدیل شده است. مشاهده‌ی یک ساحل بی‌نظیر و قدم زدن روی سنگ‌های گرد شیشه‌ای از جمله دلایل جذابیت این نقطه است، اما به لحاظ مسائل بهداشتی باید از جمع آوری این سنگ‌ها خودداری نمود.

9. شاخ طلایی (Zlatni Rat)، جزیره‌ی برک (Brac) ، کروواسی

سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 این ساحل کوچک که تنها 530 متر آن به سمت آب‌های شفاف و کریستالی دریای آدریاتیک گسترده شده، در جنوب جزیره‌ی برک واقع شده است. این نقطه‌ی دیدنی بازدید کنندگان فراوانی را به سوی خود جذب می‌کند که مایلند از گرمای خورشید لذت برده، به آب تنی در آب‌های خنک ساحلی پرداخته و با ورزش‌های آبی سرگرم شوند. این نقطه همچنین به عنوان مکانی مناسب برای موج سواری با تخته و بادبان به شهرت رسیده است.

8. مجمع‌الجزایر بازاروتو (Bazaruto)، موزامبیک

سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

  این جا شاید یکی از دورافتاده‌ترین سواحل جهان لقب بگیرد و معنای نام آن نیز جزیره‌ای از غبار است. در اصل این ساحل و طبیعت دست نخورده‌ی آن، بسیار دور از سرزمین اصلی واقع شده و شاید تنها ماجراجویان اصیل را به سوی خود جذب کند. همچنین در این نقطه استراحت‌گاه‌های قابل توجهی وجود دارند که اقامتی فراموش نشدنی را برای مسافران رقم خواهند زد. طبیعت بکر، فعالیت‌های متنوعی از جمله ماهیگیری، سفرهای تفریحی با قایق، اسکی روی آب، پاراگلایدینگ و تماشای وال‌ها، دلفین و فلامینگوها از جمله جذابیت‌های این منطقه برای گردشگران است.

7. مونارکو (Menorca)، اسپانیا

سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 این جزیره‌ی کوچک مدیترانه‌ای، دارای 120 ساحل مبهوت کننده و جالب توجه است! در واقع اینجا یکی از مهیج‌ترین نقاط مجموعه‌ی جزایر بِلریک (Balearic)، به شمار می‌رود. به شفافیت آب آن توجه کنید، در کنار شنا کردن در این آب زلال و کریستالی، کانو و کایاک سواری نیز از دیگر فعالیت‌های مفرحی است که در این ناحیه انجام می‌شوند. جایی فوق‌العاده برای لذت بردن از مزایای سفر به سواحل در فصل تابستان.

6. سواحل ماسه‌ای سیاه، جزیره‌ی بزرگ، هاوایی

سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

  ماسه‌ی سیاه رنگ این جزیره نتیجه‌ی فعالیت‌های مکرر آتشفشانی است که در این جزایر رخ می‌دهند. سواحل متعددی در بیگ آیلند وجود دارد که در میان آنها پونه لوو (Punalu u) ازهمه مشهورتر است. در کنار رنگ غیر عادی ماسه‌هایش، بازدیدگنندگان به آنجا سفر می‌کنند تا پیک نیک برگزار کرده و حمام آفتاب گرفتن لاکپشت‌ها را به تماشا بنشینند.

5. آنسه سورس دی آرجنت (Anse Source d'Argent)، جزیره‌ی لادیگو، سیشل

سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 ساحلی بینظیر و سمبلیک که زیبایی آن همچون تصاویر کارت پستال‌ها تماشایی و به یاد ماندنی است و به نوعی می‌توان گفت امضاء و مشخصه‌ی اصلی جزایر سیشل به حساب می‌آید. سواحل نرم ماسه‌ای، آب گرم و شفاف اقیانوس هند و تخته سنگ‌های بزرگ گرانیتی که در گوشه و کنار جزیره پراکنده شده و باعث به وجود آمدن غارها و حفره‌های متعددی شده‌اند، همه و همه از جمله دیدنی‌های این نقطه به حساب می‌آیند.

4. ساحل خلیج کتدرال (Chathedral)، شبه جزیره‌ی کروماندل (Coromandel) ، نیوزلند

 سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 ساحلی معروف و دیدنی که اغلب به عنوان یکی از زیباترین سواحل دنیا از آن نام برده می‌شود. عکاسان بویژه مایلند تا برای عکاسی سفری به این نقطه داشته باشند. اینجا بیشتر به خاطر تخته سنگ‌های جوش خورده با اشکالی جالب که شکل و ظاهری کاملا متفاوت بدان بخشیده، به چنین شهرتی دست یافته است. شنا، غواصی و کایاک سواری از جمله فعالیت‌های پر طرفداری است که در این منطقه انجام می‌شوند. در کل می‌توان گفت خلیجی است با چشم انداز تماشایی و مبهوت کننده.

3. اَلگرو (Algarve)، پرتغال

سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 نام این ساحل در زبان عربی الغرب است، ساحلی که در جنوبی‌ترین نقطه کشور پرتغال واقع شده و از خطوط ساحلی تماشایی برخوردار و با غارهای آهکی دیدنی لبریز شده است. سواحل تأثیر گذاری که می‌توان به صورت پیاده و یا با قایق به بازدید از آن‌ها رفت. گشت و گذار در میان این ستون‌های ماسه سنگی که درگوشه و کنار و بر فراز دریا گسترده شده‌اند خالی از لطف نخواهد بود.

2. پارک ایالتی جولیا فایفر، بیگ سور، کالیفرنیا، ایالات متحده

سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 این نقطه بویژه به دلیل آبشار مک وی (Mc Way) به شهرت رسیده است که از صخره‌ای در نزدیکی اقیانوس به پایین فرو می‌ریزد. خلیجی که به شدت تماشایی است و اگر چه دسترسی به ساحل آن دشوار است، اما بازدیدکنندگان فراوانی را به سوی خود جذب می‌کند که خود را با قایق بدانجا رسانده و از این منظره دیدنی لذت می‌برند.

1 خلیج جرویس، نیو ساوت ولز، استرالیا

سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

 سواحل عجیب و شگفت‌انگیز دنیا,زیباترین سواحل دنیا,جالبترین سواحل دنیا

  سواحل این نقطه به ویژه شب هنگام بسیار تماشایی و البته رویایی هستند، زمانی که پلانکتون‌ها با فعل و انفعالات شیمیایی به درخشش افتاده و به نورافشانی می‌پردازند در نتیجه این مخلوقات دریایی کوچک با نوری آبی، درخشان و جادویی می‌درخشند. این نقطه نیز همانند ساحل هایامز (Hyams)، در شب بسیار رمانتیک و دوست داشتنی است. در کنار این پدیده‌ی نادر طبیعی، خلیج جرویس به دلیل فعالیت‌های تفریحی متنوع و دریایی خود نیز به شهرت بسزایی دست یافته است.

منبع:zoomit.ir

 
سولماز شريفي بازدید : 72 پنجشنبه 27 آذر 1393 نظرات (0)

جنوب ایران که به تصرف انگلیسی ها درآمد، فقط یک اتفاق سیاسی یا نظامی نیفتاد. زبان و معماری منطقه هم از این تسلط بیگانگان تاثیر گرفت و حالا اگر گذارتان به این منطقه بیفتد، می توانید ده ها اثر تاریخی از تسلط انگلیسی ها، پرتقالی ها و آمد و شد هندی ها ببینید.
 
یکی از این بازمانده های خارجی در جنوب ایران، كنسولگری انگلیس معروف به «عمارت كوتی» است. بنایی كه در ضلع جنوب غربی بافت قدیم بوشهر و در محله كوتی قرار دارد و محله هم به دلیل وجود همین بنا، به این نام خوانده می شود. محله کوتی از محله های بزرگ و قدیمی بوشهر به حساب می آید و قسمت زیادی از آن در امتداد ساحل دریا قرار دارد.

معماری این محله دفاعی است تا دزدان دریایی نتوانند به منطقه نفوذ کنند. بنابراین، گشت و گذار در محله کوتی شما را یاد سرزمین قلعه ها خواهد انداخت. اهمیت کوتی در بوشهر قدیم به حدی بود که بیشتر مراکز تجاری، فرهنگی و نمادهای زندگی مدرن آن دوران، در این محله ساخته شده بود.

قدیمی ترین کنسولگری بوشهر,بوشهر,مکانهای تفریحی بوشهر

  سه حیاط و یک عمارت
عمارت كوتی از سه حیاط غربی، شرقی و شمال شرقی تشكیل شده و در هر كدام از حیاط ها اتاق هایی در یك و دو طبقه با كاربری های مشخص، ساخته شده است.

پلان معماری اتاق های حیاط غربی كه در دو طبقه (همكف و اول) ساخته شد، «U» شكل است و در سه جهت شمال، جنوب و شرق اتاق ها، طارمه قرار داشته و بین ستون های طارمه ها، آفتابگردان چوبی تخت به كار رفته بود. از اتاق های حیاط غربی به عنوان دفتركار پرسنل كنسولگری انگلیس استفاده می شد.

در حیاط غربی، كف اتاق های طبقه همكف با اندود ساروچ و كف اتاق های طبقه اول با اندود گچ فرش شده و سقف آنها با تیرهای چندل پوشانده شده است.

قدیمی ترین کنسولگری بوشهر,بوشهر,مکانهای تفریحی بوشهر

  در برخی اتاق ها به علت بلندی طول اتاق از تیرهای چوبی قطور كه به تیرهای باربر (حمال) معروف هستند، برای اتصال تیرهای چوبی بین دو سقف به یكدیگر استفاده شده است.

از تزئینات هنری به كار رفته در اتاق های حیاط غربی به این موارد می توان اشاره كرد: استفاده از شیشه های رنگی در بازشوها ( درها، پنجره ها، گنجه ها)، هنر گچبری در حاشیه اتاق های ضلع شمالی به شكل نقوش گل و بوته و ساقه های گردان، به كاربردن كاشی های نقش دار رنگی در ابعاد 10*10 سانتیمتر در اطراف بخاری های اتاق های طبقه اول، و همچنین از تزئینات گچبری به سبك اروپایی به دور ستون ها طارمه ضلع جنوبی همراه با پخ در جهات مختلف آنها.

در حیاط شرقی كه پشت (سمت شرق) حیاط غربی قرار دارد و از نظر وسعت و مساحت بزرگ تر از حیاط غربی است، اتاق ها در یك طبقه (همكف) طراحی شده و از حیاط برای پاركینگ وسایل نقلیه (كالسكه و ماشین) استفاده می شده است.

کلیسایی در دل خانه
در ضلع جنوب حیاط شرقی، كلیسای مستطیل شكل كوچكی با سقف بلند قرار داشته كه به كلیسای (عیسی، ظهور مسیح) شهرت داشته و توسط رالف نارمن شارب در سال 1911 میلادی ساخته شده است.

در این كلیسای كوچك یك طبقه كه به كارمندان و افسران انگلیسی اختصاص داشته و از معماری زیبایی برخوردار بوده، از بازشوهای ( پنجره ها) ظریف، با شیشه های رنگی، قوس تزئینی شاخ بزی بین دیوارها و بالای پنجره ها و چراغ های چوبی زیبایی در گوشه های دیوارها به عنوان تزئینات داخلی استفاده شده است. بر سر در ورودی ضلع جنوبی كتیبه ای نصب بوده كه نام كلیسا به زبان فارسی و انگلیسی بر روی آن نوشته شده بود.

قدیمی ترین کنسولگری بوشهر,بوشهر,مکانهای تفریحی بوشهر

  حیاط شمال شرقی نسبت به دو حیاط دیگر كوچكتر است. اتاق ها در سه جهت حیاط و یك طبقه ساخته شده و از آنها به عنوان انباری، اتاق نگهبانان و رانندگان استفاده می شده است. در ضلع شمال غربی بنا سرویس های بهداشتی (خزینه، چاه و حوضخانه، دستشویی ) قرار داشته و دو اتاق یك طبقه، برای كار پزشكان در نظر گرفته شده بود.

كف هر سه حیاط با اندود سیمان پوشانده شده و ارتباط طبقات به یكدیگر توسط سه نوع راه پله، یك دوم در گردش، یك طرفه و دو طرفه انجام می گرفت. زمین بازی تنیسی در خارج محوطه عمارت و در سمت غرب قرار داشته و آب انبار بزرگی در خارج حیاط كنسولگری بریتانیا و در سمت شرق برای استفاده ساكنین ساخته شده بود.

مسیر مقامات و رجال
ورود و خروج افراد از طریق چهار در كه در چهار جهت شمال، غرب، شرق و جنوب قرار داشته، انجام می گرفت. از در شمالی، كه نسبتاً بزرگ است و امروز نیز وجود دارد، برای رفت و آمد وسایل نقلیه، و از در غربی كه دو ستون دایره شكل سنگی در دو سمت آن قرار دارد برای آمد و شد مقامات عالی رتبه انگلیسی استفاده می شده و در دو طرف در غربی از داخل، دو اتاق یك طبقه برای كنترل ورود و خروج افراد ساخته شده بود. در جنوبی كه كلیسا را به خارج متصل می ساخت، این امكان را به وجود می آورد كه افراد بدون عبور از سایر قسمت های ساختمان، به كلیسا رفت و آمد كنند و در شرق حیاط نیز یك در تخته ای كوچك قرار داشت.

قدیمی ترین کنسولگری بوشهر,بوشهر,مکانهای تفریحی بوشهر

 سرنوشت کنسولگری پیر
با ملی شدن صنعت نفت ایران و رفتن انگلیسی ها از بوشهر، ساختمان این عمارت برای مدتی به عنوان اداره امور دارایی و اقتصاد و سپس اداره كشاورزی از آن استفاده شد. در هنگام جنگ تحمیلی، مهاجران جنگی در این ساختمان اسكان داده شدند. با تمام این ها، عمارت کوتی در 5 تیرماه 1380 ه ش به شماره 3995 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید. زمانی که خیلی دیر بود و به همین دلیل بنا تا امروز آسیب های زیادی را متحمل شده است.

 برگرفته از: بوشهری ها

سرای من بوشهر

سولماز شريفي بازدید : 90 پنجشنبه 20 آذر 1393 نظرات (0)

یک طراح ایتالیایی طرح یک هتل شناور مجلل را ارائه کرده است که انرژی خود را به طور کامل از طریق سلولهای خورشیدی رنگ حساس که در دیوارها و سقف آن کار گذاشته شده، تأمین می کند . میشل پوزولانتی طراح صنعتی ایتالیایی در رابطه با طرح "استراحتگاه شناور خورشیدی" خود اظهار داشته است : این هتل می تواند در امتداد خطوط ساحلی حرکت کند و مسافران آن که شش نفر هستند می توانند در قسمت تحتانی هتل که در زیر آب قرار می گیرد، زندگی دریایی را تماشا کنند.

هتل شناور خورشیدی در ایتالیا,گردشگری,تور گردشگری

 هتل شناور خورشیدی در ایتالیا,گردشگری,تور گردشگری

طرح پوزولانتی مبنی بر سلولهای خورشیدی رنگ حساس است که در ساختمان آن کار گذاشته می شود. سلول خورشیدی "رنگ حساس" گونه‌ای سلول خورشیدی ارزان قیمت متعلق به دسته سلول‌های خورشیدی لایه نازک است. اساس کار این سلول‌ها یک نیمه‌‌ رسانا است که بوسیله یک آند حساس به نور و یک الکترولیت تشکیل می شود. 

هتل شناور خورشیدی در ایتالیا,گردشگری,تور گردشگری

  انرژی هتل شناور توسط سلولهای خورشیدی رنگ حساس تأمین می‌شود. گرچه راندمان تبدیل انرژی در این سلول‌ها نسبت به دیگر سلول‌های خورشیدی پایین‌تراست اما آنچه باعث توسعه این نسل از سلول‌ها شده پایین بودن نسبت قیمت آنها بر عملکردشان است که تولید انرژی را به طور چشمگیری مقرون ‌به ‌صرفه کرده است. استراحتگاه شناور خورشیدی از دو لایه 15 میلیمتری فایبرگلاس چوب درخت بالسا تشکیل شده که بین آنها فضای خالی 30 سانتیمتری قرار دارد. نکته جالب این طرح این است که طراح پیشنهاد کرده است که سلولهای خورشیدی در داخل لایه های داخلی و خارجی کار گذاشته شود تا هم نور مصنوعی از داخل و هم نور خورشید از خارج بتواند مورد استفاده قرار گیرد.

هتل شناور خورشیدی در ایتالیا,گردشگری,تور گردشگری

 هتل شناور خورشیدی در ایتالیا,گردشگری,تور گردشگری

 اقامت در هتل شناور برای شش نفر در نظر گرفته شده است. این هتل 20 متل طول دارد و برای شش نفر در دو اتاق دو نفره و دو اتاق یک نفره طراحی شده است که برای همه اتاقها سرویس بهداشتی مجزا در نظر گرفته شده است. محوطه 110 متر مربعی داخل دربرگیرنده یک آشپزخانه، یک سالن غذاخوری، یک محوطه استراحت و عرشه است. مسافران هتل شناور می توانند در محفظه تحتانی هتل نمای کاملی از زندگی دریایی داشته باشند. طراح اظهار داشته است مهمترین شاخصه این هتل، این است که از یک محفظه زیر دریایی برخوردار است که هر شش نفر می توانند نمای کاملی از زندگی دریایی داشته باشد.

  هتل شناور خورشیدی در ایتالیا,گردشگری,تور گردشگری

 محوطه 110 متر مربعی داخل دربرگیرنده یک آشپزخانه، یک سالن غذاخوری، یک محوطه استراحت و عرشه است. در رابطه با سیستم رانش به جلو این شناور که شاید نکته مهم ادعای صرفه جویی در انرژی آن باشد اطلاعات اندکی منتشر شده است و تنها به این نکته اشاره شده است که این استراحتگاه برای حرکتهای آهسته در خطوط ساحلی طراحی شده نه رفتن به اقیانوسها. نکته مهم در رابطه با این طرح این است که هرگاه این طرح به مرحله عملیاتی برسد باید از انرژی کمکی نیز بهره بگیرد و یا به نوعی آن را در دسترس داشته باشد.

 

سولماز شريفي بازدید : 40 یکشنبه 09 آذر 1393 نظرات (0)

در این فهرست بازار بزرگ استانبول در سال 2013 رکورد 91 میلیون و 250 هزار بازدیدکننده را ثبت کرد و مقام اول را به خود اختصاص داد. این بازار که قدمت آن به قرن پانزدهم برمی‌گردد، برای سرامیک‌های دست‌ساز، فانوس‌ها، فرش‌ها و جواهرآلات سبک بیزانسی‌اش شهرت دارد.
 روزنامه «دیلی میل» در گزارشی با موضوع "محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان"، بازار بزرگ استانبول را با آمار بیش از 91 میلیون گردشگر در سال در رتبه نخست قرار داده است.

  محبوب‌ترین جاذبه‌ گردشگری دنیا,بهترین جاذبه های گردشگری دنیا

  فهرست «دیلی میل» از 50 جاذبه پربازدید گردشگری دنیا در حالی منتشر شد که انگلیس حتی یک نماینده نیز در میان برترین‌ها ندارد.
 
در این فهرست بازار بزرگ استانبول در سال 2013 رکورد 91 میلیون و 250 هزار بازدیدکننده را ثبت کرد و مقام اول را به خود اختصاص داد. این بازار که قدمت آن به قرن پانزدهم برمی‌گردد، برای سرامیک‌های دست‌ساز، فانوس‌ها، فرش‌ها و جواهرآلات سبک بیزانسی‌اش شهرت دارد.
 
در فهرست «دیلی میل» که براساس آمارهای گردشگری کشورهای مختلف تنظیم‌شده، 15 پارک موضوعی به چشم می‌خورد. جالب اینکه 9 جاذبه‌ی این فهرست به پارک‌ها، استودیوها و شهرهای بازی‌ است که کمپانی «دیزنی» راه‌اندازی کرده اختصاص یافته است.  محبوب‌ترین جاذبه‌ گردشگری دنیا,بهترین جاذبه های گردشگری دنیا  نکته جالب‌توجه دیگر در این فهرست جلو افتادن پارک‌های موضوعی «اورلند» و «لوته ورلد» کره‌جنوبی از برج ایفل، اهرام ثلاثه و استون هنج‌ها است.
 
میدان «زوکالو»ی مکزیکوسیتی که محل برگزاری مراسم آیینی ازتک‌ها بوده است، با 85 میلیون بازدیدکننده رتبه دوم را در این فهرست دارد. مقام سوم هم به میدان «تایمز» نیویورک رسید که به طور میانگین سالانه 50 میلیون گردشگر از آن دیدن می‌کنند.
 
«زوکالو» هرساله میزبان رژه‌های نظامی، رویدادهای فرهنگی، سیاسی، کنسرت‌ها و نمایشگاه‌هاست. اما آنچه گردشگران را به میدان «تایمز» نیویورک جذب می‌کند، برنامه‌های تفریحی، مغازه‌های متعدد و نمایش‌های تئاتر «برادوی» است.

پارک مرکزی نیویورک و ایستگاه ایالتی واشنگتن هم با 40 میلیون بازدیدکننده در سال رتبه چهارم فهرست جاذبه پرطرفدار جهان را دارند. رتبه ششم متعلق به نوار لاس‌وگاس (30 میلیون و 500 هزار نفر) که پس از آن معبد «میجی جینگو» و «سنسوجی» که هر دو در شهر توکیوی ژاپن هستند، قرار گرفته‌اند.
 
آبشار معروف نیاگارا که در نیویورک واقع است، با 22 میلیون گردشگر رتبه نهم را به نام خود ثبت کرد. دهمین جاذبه محبوب جهان با سالانه 21 میلیون و 600 هزار بازدیدکننده، ترمینال مرکزی شهر نیویورک است.
 
"شهر ممنوعه" چین با بیش از 15 میلیون گردشگر سالانه رتبه شانزدهم و دیوار چین با 10 میلیون و 720 هزار بازدیدکننده مقام بیست‌وششم را دارد.
 
این آمارها از آژانس‌های دولتی و مراکز مدیریت گردشگری کشورهای مختلف جمع‌آوری شده است. در این فهرست مراکز خرید، سواحل و مکان‌های مذهبی گنجانده نشده‌اند.
 
این گزارش در حالی منتشر شده که سازمان جهانی گردشگری چندی پیش از رشد 5 درصدی تعداد گردشگران جهان طی سال 2013 خبر داد. بیشترین رشد در این میان از آن قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا بوده است. محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری هم مناطق جنوب‌شرقی آسیا، اروپای مرکزی و شرقی و شمال آفریقا بوده‌اند.
 
اروپا همچنان پربازدیدترین قاره جهان شمرده می‌شود که در سال گذشته میزبانی بیش از 563 میلیون مسافر را بر عهده داشته است. این رقم برابر 52 درصد تعداد کل گردشگران بازار جهانی است.  

دیوار چین

محبوب‌ترین جاذبه‌ گردشگری دنیا,بهترین جاذبه های گردشگری دنیا

شهر ممنوعهمحبوب‌ترین جاذبه‌ گردشگری دنیا,بهترین جاذبه های گردشگری دنیابازار بزرگ استانبول

محبوب‌ترین جاذبه‌ گردشگری دنیا,بهترین جاذبه های گردشگری دنیا آبشار نیاگارا

محبوب‌ترین جاذبه‌ گردشگری دنیا,بهترین جاذبه های گردشگری دنیا

درباره ما
برای من سولماز شریفی « زندگی، راز بزرگی است که در ما جاریست مهربانی هست سیب هست ایمان هست آری تا شقایق هست زندگی باید كرد» هست . به توسوگند سایتی است سرگرم کننده ، آموزنده ، شاد و .....دوست من ، با نظرها ،پیشنهادها وانتقادهای خود، همراهم باشید . باسپاس کارشناس ارشدادبیات فارسی وادبیات کودک ونوجوان وادبیات تطبیقی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرشما بازدید کننده عزیز ، درباره محتویات ومطالب ارسالی سایت به توسوگند چیست ؟
    به تو سوگند

    خوش است درد که باشد امید درمانش

    دراز نیست بیابان که هست پایانش

    نه شرط عشق بود با کمان ابروی دوست

    که جان سپر نکنی پیش تیربارانش

    عدیم را که تمنای بوستان باشد

    ضرورت است تحمل ز بوستانبانش

    وصال جان جهان یافتن حرامش باد

    که التفات بود بر جهان و بر جانش


    تابستان

    این طرف تر

    در خیابان گنجشکی افتاده بی غذا

    فصل تابستان است

    می نویسم شعری

    از زبان سهراب

    و خدایی که در این نزدیکی است ...

    آمار سایت
  • کل مطالب : 321
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 92
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 112
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 152
  • بازدید ماه : 361
  • بازدید سال : 12,361
  • بازدید کلی : 56,520