loading...
به تو سوگند
سولماز شريفي بازدید : 26 سه شنبه 29 خرداد 1397 نظرات (0)
گروه جی‌پی‌ای‌جی دات اورگ درحال‌توسعه فرمت جدید بر اساس جی‌پی‌ای‌جی هستند که تا 60 درصد حجم عکس کاهش پیدا می‌کند و مهم‌تر اینکه عکس‌ها با سایز موبایل فیت می‌شوند.

خبرآنلاین: فرمت عکس JPEG(جی‌پی‌ای‌جی که به اختصار به آن جی‌پگ می‌گویند) 25 ساله شد اما به‌زودی شاهد فرمت عکس بهتری به نام JPEG XL خواهیم بود.

گروه جی‌پی‌ای‌جی دات اورگ درحال‌توسعه فرمت جدید بر اساس جی‌پی‌ای‌جی هستند که تا 60 درصد حجم عکس کاهش پیدا می‌کند و مهم‌تر اینکه عکس‌ها با سایز موبایل فیت می‌شوند.

این کار ضمن کاهش فشار لودشدن تصویر روی سرورهای کلود، اجازه می‌دهد تا کاربر موبایل از فضای بیشتری بهره‌مند شده و به اشتراک‌گذاری تصاویر آسان‌تر و راحت‌تر شود.

اما سایر بزرگان قوم آی تی نیز درحال‌توسعه فرمت‌های جدید تصویری هستند و مثلاً موزیلا در کنار گوگل و نتفلیکس و ... درحال‌توسعه فرمت AVIF یا AV1 Image Format هستند.

اپل و مایکروسافت نیز درحال‌توسعه فرمت MIAF و HEIF هستند. تیم اپل فرمت ویدئویی HEVC را نیز توسعه می‌دهند.

درهرحال صنعت آی تی در حال ساخت فرمتی بهتر بوده و به گفته «درور گیل» از Beamr تاریخ انقضای جی‌پی‌ای‌جی سررسیده است.

سولماز شريفي بازدید : 25 سه شنبه 29 خرداد 1397 نظرات (0)
استان‌ها و افسانه‌های کهن بسیاری درباره قلعه‌ها در تمامی دنیا وجود دارند؛ افسانه‌هایی که درحال حاضر نیز طرفداران بیشماری را به خود جذب می‌کنند. ایران سرزمینی است که در طول تاریخ همواره مورد تعرض و هجوم دشمنان قرار گرفته است، به همین دلیل دژ جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

 قلعه يا دژ در ايران باستان، جايگاه ويژه‌اي داشته است؛ قلعه‌هايي كه در تاريخ پرفراز و نشيب اين سرزمين استوار ايستاده و هم‌اكنون به نسل ما به امانت سپرده شده‌اند. دژهاي مستحكمي كه هزاران راز و حقايق تلخ و شيرين در آن‌ها نهفته است.

داستان‌ها و افسانه‌هاي كهن بسياري درباره قلعه‌ها در تمامي دنيا وجود دارند؛ افسانه‌هايي كه درحال حاضر نيز طرفداران بيشماري را به خود جذب مي‌كنند. ايران سرزميني است كه در طول تاريخ همواره مورد تعرض و هجوم دشمنان قرار گرفته است، به همين دليل دژ جايگاه ويژه‌اي در كشور دارد. در اين گزارش به معرفي چند قلعه مشهور ايران پرداخته‌ايم كه باهم مي‌خوانيم.

قلعه گردكوه يا گنبدان دژ

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

كهنسال‌ترين و پرصلابت‌ترين قلعه‌ كوهستاني ايران در 81 كيلومتري دامغان قرار دارد؛ قلعه‌اي كه با داشتن استحكام دفاعي، غيرقابل تسخير و در طول تاريخ بسيارپراهميت بوده است.براساس افسانه‌ها اسفنديار مدتي به دستور گشتاسب در اين قلعه زنداني بوده است.پس از آن‌كه قلعه الموت به وسيله سلجوقيان محاصره شد، حسن صباح كودكان و فرزندان خود را به گرد كوه فرستاد و 40‌سال آنجا زندگي ‌كرد.


قلعه فورگ

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

قلعه‌ فورگ بر بالاي صخره‌اي سنگي، خود را استوار نگه داشته است. اين قلعه در 10‌كيلومتري اسديه قرار دارد. زماني اين قلعه مقر اسماعيليان بوده و بعد از الموت، مهم‌ترين مقر اين گروه به حساب مي‌‌آيد. قلعه فورگ ۱۸ برج دارد كه اكنون تعدادي از آن‌ها باقي مانده است. مصالح به كاررفته در ساخت قلعه بيشتر سنگ، آجر و خشت است.بيرجند قلعه‌هاي بسياري دارد كه نشاني از تاريخ و تمدن ايران درگذشته دارد. فورگ جايي است براي ديدن و به فكر فرو رفتن و تصويرسازي از تاريخ‌مان. بد نيست سري به بيرجند، شهر زيبايي‌ها بزنيد و فورگ را از نزديک ببينيد.


قلعه بيرجند

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

بزرگ‌ترين و قديمي‌ترين بناي تاريخي بيرجند و از جمله نقاط گردشگري خراسان جنوبي، بر فراز بلندترين نقطه غربي تپه ماهورهاي شهر بيرجند قرار دارد. وسعت قلعه بيرجند 3000 مترمربع است كه در دوره صفويه ساخته شده است. در واقع اين قلعه هسته اوليه شهر بيرجند محسوب مي‌شود. قلعه بيرجند با نام‌هاي قلعه ته ده و پايين شهر نيز شناخته مي‌شود. اين قلعه هفت برج و بارو دارد كه فقط 6 برج از آن باقي مانده است. همچنين با توجه به شواهد موجود، به وسيله نقب‌هاي زيرزميني به نقاط مهم شهر مثل ارگ بهارستان، ارگ كلاه‌ فرنگي و قنات قصبه مرتبط بوده است.


نارين‌قلعه‌(نارنج‌قلعه)

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

اين برج ميان شهري باستاني بر فراز تپه‌اي در ميبد قرار گرفته كه شاخص‌ترين اثر بازمانده از معماري اصيل ايراني است. نارين‌قلعه ـ كه به گويش محلي‌ها همان نارنج‌قلعه است ـ هنوز هم پس از گذشت سال‌ها از گزند‌ روزگار دور مانده و هويت تاريخي و فرهنگي استان يزد را براي همگان به تصوير مي‌كشد. نارين‌قلعه، نه‌تنها بيانگر موقعيت اقتصادي و اجتماعي بلكه مركز سياسي بوده است. بنابر شواهد موجود و روايت‌ها، اين بنا نظام پيچيده رفت و آمد زيرزميني داشته است. دهانه شماري از اين راهروها هنوز پيداست. مردم ميبد مي‌گويند از اين دژ يك راهروي زيرزميني تا محل آسياب سنگ سياه در باختر آبادي بيده در سه كيلومتري باختر شهر ميبد وجود داشته است. نارين‌قلعه هر ساله به‌خصوص در اين فصل پذيراي گردشگران بسياري است كه براي بازديد از آن به يزد مي‌آيند.


برج‌طغرل

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

برج طغرل سازه‌اي سر به فلك كشيده است كه شكوه خود را طي گذشت 700 سال حفظ كرده است. برجي شبيه ساعت كه مي‌توان از روي تابش آفتاب روي كنگره‌هاي آن، زمان را تشخيص داد. برج طغرل همان ساعت آفتابي عظيم تهران است. در شرق آرامگاه ابن بابويه در شهرري، اين برج به‌جا‌مانده از دوران سلجوقي با 20 متر ارتفاع و 48 متر مساحت با اسكلتي خشتي و آجري خودنمايي مي‌كند اما جالب‌بودن و زيبايي اين معماري نه‌تنها به خاطر داشتن ساعت بلكه جنس به كاررفته در آن است. ملات به كاررفته در برج از زاج، خاك و سفيده تخم‌مرغ است. اين ارگ علاوه بر استحكامش، هنر معماري گذشته را نيز نشان مي‌دهد. برج طغرل در همين نزديكي‌هاست اما صدافسوس كه يكي از مكان‌هاي ناشناخته تهران به‌شمار مي‌رود.


ارگ كريمخان

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

خوشا شيراز و وصف بي‌مثالش؛ شهري كه هرساله ميزبان هزاران گردشگر است. ارگ كريمخان در مركز شهر شيراز قرار دارد؛ ارگي كه در دوران زنديه ساخته شد و پايگاه نظامي براي زنديان بود اما بعدها در زمان سلسله پهلوي به زندان تبديل شد. بهترين معمارها، ارگ كريمخاني را با بهترين مصالحي كه از خارج از كشور تهيه مي‌شد، ساختند و حالا اين ارگ زيباترين يادگار آن دوران براي تاريخ دوستاني است كه به آن سر مي‌زنند.


قلعه رودخان

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

قلعه‌اي باشكوه از دوران ساساني در 20كيلومتري جنوب غربي فومن خودنمايي مي‌كند. اين قلعه كه به قلعه حسامي يا رودخان معروف است، در کنار روستايي به همين نام است و با ديوارهايي به طول 1500‌متر و 65 برج و بارو گردشگران را جذب خود كرده است. فاصله قلعه رودخان تا شهر ماكلوان ۲۵‌كيلومتر و تا ماسوله ۴۵‌كيلومتر و تا شفت ۲۰ كيلومتر است. قلعه رودخان در ارتفاعي بين ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دريا واقع شده و كنار آن رودخانه‌اي با نام رودخان جاري است.قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگي حاكم) و قورخانه (محل فعاليت‌هاي نظامي و زندگي سربازان) تشكيل شده است. ارگ در قسمت غربي قلعه است كه دو طبقه دارد و سازه آن از آجر است. قراول‌خانه‌ها در دو طبقه با نورگيرها و روزنه‌هاي متعدد براي نظارت سربازان در قسمت شرقي قرار دارد. چشمه‌اي نيز ميان قلعه وجود دارد. 40 برج ديده‌باني دورتادور قلعه را احاطه كرده است. گفتني است هيچ دشمني نتوانسته به اين قلعه زيبا نفوذ يا آن را فتح كند.


قلعه ماركوه

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

بارها براي فرار از شلوغي و به خلوت پناه بردن به مناطق شمالي سفر كرده‌ايم و هزاران خاطره از آنجا داريم. آيا مي‌دانيد رامسر، ميزبان قلعه‌اي زيبا درآغوش خود است. قلعه ماركوه بين رامسر و تنكابن قرار دارد. اين قلعه نامش را از روستاي ميزبانش دارد. برخي معتقدند علت اين نام‌گذاري به خاطر مارهاي زياد منطقه است. اين قلعه 600 مترمربعي در دوره‌هاي مختلف اسلامي و در جنگ‌ها زياد مورد هجوم دشمنان قرار گرفته و فقط چهار برج و بارو از اين عظمت زيبا بر جاي مانده است. اين قلعه 113 پله دارد كه اگر هوس پياده‌روي و ديدن منظره زيبا و پشت بام خانه‌هاي اين روستا را كرده‌ايد، مي‌توانيد از آن‌ها بالا برويد و مطمئن باشيد با ديدن آن همه زيبايي خستگي را حس نخواهيد كرد.


قلعه‌الموت

قلعه‌های ایرانی که افسانه‌هایی در دل خود دارند

اين قلعه با صخره‌هاي سرخ‌رنگ در ميان كوه‌ها، خود را منحصربه‌فردترين قلعه ايران كرده است. مي‌گويند الموت زماني زندان بوده است، در صورتي كه نه‌تنها زنداني در‌كار‌نبوده بلكه طبقه اجتماعي خاصي در اين قلعه زندگي مي‌كردند. طول اين قلعه 120 متر است. الموت را پرتگاه‌هاي ترسناكي احاطه كرده و تنها راه ورود به آن از طرف ضلع شمال شرقي يعني قله هودكان است. قلعه الموت زيبايي‌هاي خاصي دارد، مانند سيستم پيچيده آبرساني با تنبوشه‌هايي (لوله‌هاي سفالين كه زير خاك يا ميان ديوار كار مي‌گذاشتند تا آب از آن عبور كند) به قطر 10‌سانتي‌متر كه از چشمه كلدر آب را به دژ مي‌رسانند و درحوض‌هاي سنگي ذخيره مي‌كنند‌. در ميان قلعه حوضي وجود دارد كه هيچ‌گاه خالي از آب نبوده است. به همين دلايل الموت هميشه ميزبان گردشگران داخلي و خارجي است.

سولماز شريفي بازدید : 35 سه شنبه 29 خرداد 1397 نظرات (0)

 

حاملگی پوچ,حاملگی پوچ چیست,حاملگی

حاملگی پوچ علت ۵۰ درصد سقط‌جنین در سه ماه اول بارداری است

 

درباره حاملگی پوچ چه می دانید؟

یکی از علل بروز حاملگی پوچ مربوط به مشکلات رحم و سرویکس (دهانه رحم) است. حاملگی پوچ در ابتدا همانند یک بارداری طبیعی به نظر می رسد. یکی از علائم حاملگی پوچ، حالت تهوع و استفراغ شدید است. برای جلوگیری از عوارض حاملگی پوچ، بایستی بافت پوچ به طور کامل از رحم مادر خارج شود.

حاملگی پوچ چیست؟

حاملگی پوچ یا هیداتیفورم نوعی تومور غیرسرطانی است که علائمی شبیه حاملگی طبیعی دارد و در طی آن جفت بدون رشد جنین به رشد خود ادامه می دهد. حاملگی پوچ معمولا در شرایطی رخ می‌دهد که تخم باردارشده به دیواره رحم می‌چسبد اما باعث رشد جنین نمی‌شود.

 

در واقع این حاملگی پوچ حتی قبل از زمانی که زن متوجه بارداری بشود اتفاق می‌افتد. در بارداری پوچ، جفت به رشد خود ادامه می‌دهد اما عمر او بدون جنین مدت کوتاهی خواهد بود. حاملگی پوچ علت ۵۰ درصد سقط‌جنین سه ماه اول بارداری است. حاملگی پوچ معمولا در خانم‌هایی با سن بالا‌تر از ۳۵ سال یا کمتر از ۲۰ سال رخ می‌دهد.

 

انواع حاملگی پوچ

حاملگی پوچ دو نوع کامل و جزئی دارد.

*حاملگی پوچ کامل: در این نوع حاملگی پوچ، جنین یا جفت طبیعی وجود ندارد.

* حاملگی پوچ جزئی: در این نوع حاملگی پوچ، جنین غیرطبیعی، و جفت تا حدی طبیعی است، جنین شروع به رشد می کند، اما ناقص و بدشکل است و زنده نمی ماند.

حاملگی پوچ عوارض خطرناکی را به دنبال دارد، مثلا باعث یک نوع نادر از سرطان خواهد شد و نیاز فوری به درمان دارد.

 

علل بروز حاملگی پوچ چیست؟

¤  افزایش سن مادر: احتمال بروز حاملگی پوچ با افزایش سن مادر و در مادران بالای 35 سال بیشتر می‌شود. اما در تحقیقات اخیر افزایش سن پدر نیز زمینه‌ساز حاملگی پوچ نیز هست.

 

¤ سابقه داشتن حاملگی پوچ: معمولاً زنانی که  2 بار سقط‌جنین و حاملگی پوچ را تجربه کرده‌اند 28درصد بیشتر  احتمال حاملگی پوچ و سقط‌جنین را خواهند داشت.

 

¤ نقش بیماری‌های مزمن مادر در حاملگی پوچ: زنانی که دیابت دارند و از کمبود ید و تیروئید رنج می‌برند احتمال بیشتری دارد که دچار حاملگی پوچ گردند.

 

¤ مشکلات رحم و سرویکس: یکی از علل بروز حاملگی پوچ مربوط به مشکلات رحم و سرویکس (دهانه رحم) است.

¤ مصرف سیگار و الکل و مواد مخدر :  یکی از علل زمینه ساز بروز حاملگی پوچ، مصرف مواد مخدر و الکل در زنان است که این امر می تواند منجر به بارداری پوچ شود.

¤ آزمایشات آمنیوسنتز و بیوپسی کوریون (CVS ): با احتمال پایین می‌تواند باعث سقط‌جنین گردد.

 

حاملگی پوچ چه علائمی دارد؟

حاملگی پوچ,علایم حاملگی پوچ,بارداری پوچ

یکی از علائم حاملگی پوچ افزایش فشار خون است

 

حاملگی پوچ در ابتدا همانند یک بارداری طبیعی به نظر می رسد، ولی بیشتر بارداری های پوچ باعث بروز علائم زیر می شوند:

• خونریزی قهوه ای تیره تا قرمز روشن از واژن طی سه ماهه اول بارداری می تواند نشانه ای از حاملگی پوچ باشد.

• یکی از علائم حاملگی پوچ، حالت تهوع و استفراغ شدید است.

• نشانه دیگر حاملگی پوچ دفع کیست هایی شبیه خوشه انگور می باشد.

• گاهی در حاملگی پوچ  درد لگن (پایین کمر و شکم) رخ می دهد.

 

اگر هر یک از علائم حاملگی پوچ را مشاهده کردید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید، او ممکن است سایر علائم حاملگی پوچ را پیدا کند، مانند:

• رشد سریع رحم: در حاملگی پوچ، رحم رشد سریعی دارد در واقع رحم نسبت به آن مرحله از بارداری خیلی بزرگ است.

• فشار خون بالا: از علائم حاملگی پوچ می توان به افزایش فشار خون اشاره کرد.

• پره اکلامپسی: از نشانه های حاملگی پوچ مسمومیت بارداری است که باعث افزایش فشار خون مادر و دفع پروتئین از ادرار بعد از هفته بیستم بارداری می شود.

• کیست تخمدان می تواند نشانه ای از حاملگی پوچ است.

• کم خونی می تواند از علائم حاملگی پوچ باشد.

• پرکاری تیروئید نیز از علائم حاملگی پوچ است.

حاملگی پوچ مدت زیادی ادامه پیدا نمی کند و نهایتا منجر به سقط خودبخودی می شود. برای جلوگیری از عوارض بارداری پوچ، بایستی بافت پوچ به طور کامل از رحم خارج شود.

 

حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده می شود؟

علائم حاملگی پوچ,دلایل حاملگی پوچ,سونوگرافی

یکی از راههای تشخیص حاملگی پوچ سونوگرافی است

 

-  معاینه لگنی توسط پزشک یکی از راههای تشخیص حاملگی پوچ است.

- سونوگرافی: یکی از راههای تشخص حاملگی پوچ سونوگرافی است، برای تعیین تشکیل کیسه جنینی و اینکه آیا قلب جنین تشکیل‌شده یا به اندازه کافی رشد کرده یا نه؟

-  آزمایشات خونی برای تعیین میزان هورمون‌های حاملگی برای تعیین احتمال وجود بقایای جفت پس از سقط.

-   آزمایشات بافتی برای تشخیص قطعی سقط‌جنین

 

راه های درمان بارداری پوچ

حاملگی پوچ, بارداری پوچ,حاملگی

در حاملگی پوچ پزشک برای خارج کردن بافت پوچ از روش کورتاژ استفاده می کند

 

حاملگی پوچ مدت زیادی ادامه پیدا نمی کند و نهایتا منجر به سقط خودبخودی می شود. برای جلوگیری از عوارض حاملگی پوچ، بایستی بافت پوچ به طور کامل از رحم مادر خارج شود. اگر بافت پوچ با سقط خودبخودی به طور کامل از بدن خارج نشود، پزشک متخصص زنان از راه های زیر برای درمان آن استفاده می کند:

1- داروها: گاهی برای درمان حاملگی پوچ، پزشک داروی خاصی را برای سقط جنین تجویز می کند.

2- کورتاژ : در حاملگی پوچ پزشک برای خارج کردن بافت پوچ از روش کورتاژ استفاده می کند. عمل کورتاژ معمولا 15 تا 30 دقیقه طول می کشد.

 

3- بیرون آوردن رحم از بدن: در حاملگی پوچ اگر بافت پوچ، وسیع و گسترده باشد و بعدها هم نخواهید باردار شوید، پزشک با عمل جراحی رحم را درمی آورد.

4- پایش و کنترل هورمون HCG: در حاملگی پوچ بعد از خارج شدن بافت پوچ از رحم، پزشک میزان هورمون HCG را چند بار اندازه می گیرد تا زمانی که به حد طبیعی برگردد. اگر میزان این هورمون همچنان بالا باقی بماند، نیاز به درمان های دیگری وجود دارد. پزشک برای مدت شش ماه تا یک سال بعد از درمان کامل حاملگی پوچ، میزان هورمون HCG را اندازه می گیرد تا مطمئن شود بافت پوچی در داخل رحم مادر باقی نمانده باشد. از آنجایی که بارداری مجدد، پایش هورمون HCG را سخت می کند، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که طی این مدت باردار نشوید.

 

نکاتی درباره حاملگی پوچ

حاملگی پوچ,حاملگی پوچ علائم,پزشک زنان

بعد از درمان حاملگی پوچ، برای بارداری بعدی حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید

 

◊ اگر قبلا حاملگی پوچ داشته اید، قبل از بارداری مجدد با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند شش ماه تا یک سال حامله نشوید. در بارداری بعدی، برای بررسی وضعیت شما و اطمینان از رشد طبیعی جنین، پزشک زودتر از شما سونوگرافی انجام می دهد.

◊ 2 هفته بعد از سقط  جنین در حاملگی پوچ ، رابطه جنسی نداشته باشید از دوش واژینال و تامپون نیز استفاده نکنید.

◊ عادت ماهیانه بعدی شما ممکن است تا 6 هفته پس از سقط صورت گیرد.

◊ بعد از درمان حاملگی پوچ معمولاً توصیه می‌شود برای بارداری بعدی وقفه‌ای بیاندازید و با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

 


منابع:

koodakonline.com
salamat.ir

سولماز شريفي بازدید : 22 سه شنبه 29 خرداد 1397 نظرات (0)

توده زیر بغل معمولاً به بزرگ شدن حداقل یکی از غدد لنفاوی زیر بازوی شما منصوب است غدد لنفاوی کوچک، غدد بیضی شکل هستند که در سراسر بدن قرار دارد و نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن شما بازی می‌کنند.

وب سایت رژیم سلامتی - دکتر فتحی: غدد لنفاوی در زیر بازوی شما واقع شده است این است که چرا بسیاری از مردم، به ویژه زنان، هنگام پیدا کردن یک توده زیر بغل عصبی می شوند. توده می تواند در اثر عفونت های باکتریایی، ویروسی، آلرژی ها، رشد بافت یا چربی بی ضرر و رشد سرطان ایجاد شود. پزشک یک معاینه فیزیکی انجام و یا ممکن است با بیوپسی یک نمونه به منظور تعیین علت توده برداشت نماید.

توده زیر بغل معمولاً به بزرگ شدن حداقل یکی از غدد لنفاوی زیر بازوی شما منصوب است غدد لنفاوی کوچک، غدد بیضی شکل هستند که در سراسر بدن قرار دارد و نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن شما بازی می کنند.

بیشتر توده های زیر بغل بی ضرر هستند و معمولاً در نتیجه رشد بافت غیر طبیعی هستند با این حال، توده زیر بغل می تواند به یک مشکل سلامت اساسی جدی تر مرتبط باشد هر توده غیر معمول باید به دقت توسط یک پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

علت توده زیر بغل چیست؟

شایعترین علل توده زیر بغل عبارتند از:


  • عفونت های باکتریایی یا ویروسی.
  • رشد بافت چربی بی ضرر (lipomas).
  • واکنش های آلرژیک.
  • واکنش های جانبی به واکسیناسیون.
  • عفونت های قارچی.
  • رشد بافت فیبروز غیر سرطانی (فیبرآدنوما).
  • پاسخ سرطان پستان.
  • سرطان سیستم لنفاوی (لنفوم).
  • سرطان خون در مغز استخوان (لوسمی).
  • لوپوس یا (SLE) یک بیماری خود ایمنی که مفاصل و اندام را هدف قرار می دهد.

توده زیر بغل در مردان و زنان می تواند در تمام سنین رخ دهد با این حال، یک توده در زیر بغل ممکن است سرطان پستان را نشان دهد زنان باید آزمونهای ماهانه پستان را انجام دهند هر گونه توده را به یک دکتر اطلاع دهند.

توجه داشته باشید که سینه ها در طول چرخه قاعدگی تحت تغییرات هورمونی هستند و ممکن است تمایل به ناصاف در طول این زمان داشته باشند این کاملاً طبیعی است و لذا برای دقیق ترین نتایج، معاینه سینه هایتان را در حدود یک تا سه روز پس از پایان دوره انجام دهید.

تشخیص توده زیر بغل

انجام معاینه جسمی اولین گام در تشخیص توده زیر بغل است از لمس یا ماساژ، برای تعیین سازگاری بافت توده استفاده می شود این روش منحصراً با دست انجام می شود.

در برخی موارد، ممکن است یک معاینه بالینی توده مضر نباشد به عنوان مثال، توده های خوش خیم، مانند lipomas، نیازی به درمان اضافی ندارند اگر توده آزار دهنده است با این حال، یک دکتر می تواند گزینه های درمانی برای حذف آن را توصیه کند.

بر اساس نتایج حاصل از بررسی فیزیکی، دکتر شما ممکن است آزمایش های بیشتر به منظور رد کردن عفونت، واکنش های آلرژیک و یا تغییرات سرطانی را درخواست کند دکتر شما ممکن است ترکیبی از آزمونهای تشخیصی زیر را سفارش دهد:

- شمارش کامل خون: برای اندازه گیری تعداد سلول های قرمز و سفید خون در سیستم شما عکس از قفسه سینه یا پستان (ماموگرام): این تست تصویربرداری است که اجازه خواهد داد که پزشک توده را بهترببیند.

- بیوپسی (برداشتن یک قطعه کوچک از بافت توده برای تست)

- تست آلرژی

علت توده زیر بغل چیست؟

روش درمان توده زیر بغل

دکتر شما دوره درمان توصیه خواهد کرد که به علت زمینه ای توده بستگی دارد عفونت های باکتریایی را می توان با آنتی بیوتیک های خوراکی درمان کرد پس از چند روز، توده زیر بغل باید شروع به ناپدید شدن نماید.

اگر توده شما با آلرژی در ارتباط است باید هنگام شروع دارو و یادگیری جلوگیری از محرک آلرژی، فروکش کند.

در اغلب موارد، توده زیر بغل به هیچ درمانی، فقط مشاهده ساده نیاز ندارد شما می توانید از داروهای خانگی مانند کمپرس گرم و مسکن های بدون نسخه استفاده کنید
توده هایی که نیاز به درمان ندارند عبارتند:

  • لیپوما.
  • عفونت ویروسی
  • فیبروآدنوم (توده های پستان غیر سرطانی)

اگر توده زیر بغل شما سرطانی باشد دکتر شما ممکن است شما را به یک متخصص برای مراقبت بیشتر ارجاع دهد درمان به نوع سرطان و مرحله آن بستگی دارد و آن ممکن است ترکیبی از جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی باشد.

سرانجام توده زیر بغل

چشم انداز یک توده زیر بغل بستگی به علت آن دارد به عنوان مثال، یک توده که از یک عفونت ویروسی ناشی شود نهایت به خودی خود از بین می رود با این حال، لیپوم، در حال بی ضرری، دائمی است.

چشم انداز یک توده زیر بغل ناشی از سرطان به عوامل مختلف از جمله مرحله سرطان و اینکه آیا تومور به سایر قسمت های بدن گسترش یافته بستگی دارد بهترین شانس بهبودی، تشخیص به موقع است.

حتی اگر شما فکر نمی کنید که توده مضر باشد بهتر است با دکتر خود برای تشخیص دقیق تماس بگیرید.
سولماز شريفي بازدید : 30 سه شنبه 29 خرداد 1397 نظرات (0)

سلام

خدمت همراهان وفرهیختگان ایران زمین

سپاس ازبازدید شما

ازپیشنهاد ها ، انتقادهای سازنده و ایده ای نو استقبال خواهدشد

لظفا درنظرسنجی "به توسوگند"شرکت فرمایید.

باسپاس سولمازشریفی

 

سولماز شريفي بازدید : 23 سه شنبه 29 خرداد 1397 نظرات (0)

 

شعر های هوشنگ ابتهاج

امیر هوشنگ ابتهاج (زادهٔ ۶ اسفند ۱۳۰۶ در رشت) متخلص به، ه. ا. سایه، شاعر ایرانی است. وی هم اکنون ۹۰ ساله است و در کشور آلمان زندگی می‌کند.

 

برخیز که غیر از تو مرا دادرسی نیست

گویی همه خوابند، کسی را به کسی نیست

آزادی و پرواز از آن خاک به این خاک

جز رنج سفر از قفسی تا قفسی نیست

این قافله از قافله سالار خراب است

اینجا خبر از پیش رو و باز پسی نیست

تا آینه رفتم که بگیرم خبر از خویش

دیدم که در آن آینه هم جز تو کسی نیست

من در پی خویشم، به تو بر می‌خورم اما

آن‌سان شده‌ام گم که به من دسترسی نیست

آن کهنه درختم که تنم زخمی برف است

حیثیت این باغ منم، خار و خسی نیست

امروز که محتاج توام، جای تو خالی است

فردا که می‌آیی به سراغم نفسی نیست

در عشق خوشا مرگ که این بودن ناب است

وقتی همه‌ی بودن ما جز هوسی نیست

هوشنگ ابتهاج

سولماز شريفي بازدید : 19 سه شنبه 29 خرداد 1397 نظرات (0)



عذرخواهی کردن

هیچوقت به خاطر احساس فرد مورد نظر عذرخواهى نكنید

 

 اگر فكر مى كنید كه تنها با گفتن "ببخشید" غائله ختم خواهد شد و طرفتان موظف است كه اشتباه شما را ببخشد و فراموش كند و همه چیز تمام شود سخت در اشتباه هستید! اگر خواهان سر و سامان دادن رابطه تان هستید، لازم است كه یك عذرخواهى خوب را یاد بگیرید.

 

همه ما در روابط میان فردى و یا زندگى مشتركمان دچار اشتباهاتى شده ایم كه باعث ناراحتى دوستان، همسر و ... شده است. شوخى بی مزه در جمع، انتقاد بی موقع، توهین، بى احترامى ، زیر قول زدن...همین اشتباهات و دلخوریها ریشه ى اغلب تعارضات است و بخشی از آنها ریشه در نحوه برخورد ما با تعارضات و اشتباهات است.

 

اینكه وقتى اشتباهى مى كنیم، دلى را مى شكنیم، حرفى مى زنیم كه كدورت ایجاد مى كند چطور برخورد مى كنیم؟ چگونه عذرخواهى مى كنیم؟! اگر فكر مى كنید كه تنها با گفتن "ببخشید" غائله ختم خواهد شد و طرفتان موظف است كه اشتباه شما را ببخشد و فراموش كند و همه چیز تمام شود سخت در اشتباه هستید!

 

یك عذرخواهى خوب داراى ٦جزء مهم است كه عبارتست از 

١- بیان تأسف

٢- توضیح اینكه چطور اینگونه شد

٣- قبول مسئولیت

٤- بیان پشیمانى

٥- پیشنهادى براى جبران

٦- درخواست بخشش

 

_ اگر زمان كمى دارید و یا بنا به دلایلی نمى توانید تمام اجزاء آنرا انجام دهید، تحقیقات نشان داده كه مهم ترین بخش عذرخواهى "قبول مسئولیت" است. پذیرش اینكه اشتباه كرده اید بسیار مهم است. 

 

هیچوقت به خاطر احساس فرد مورد نظر عذرخواهى نكنید، بلكه به خاطر رفتار خودتان معذرت بخواهید.

 

به جاى اینكه بگویید: " از اینكه با حرفام ناراحتت كردم عذر مى خوام" بگویید:"متأسفم من جملات دردناكى بهت گفتم ".

 

_ دومین جزء مهم دیگر پیشنهاد جبران است. وقتى قادر نیستید آسیبى كه به طرف مقابلتان زده اید برگردانید، پس لازم است كارى بكنید كه آسیب وارده كم شود

 

_ جزء مهم دیگر، ابراز تأسف ، توضیح اینكه چرا چنین شد و بیان پشیمانى است.

 

_ آخرین مرحله عذرخواهى "درخواست بخشش" است.

 

پر واضح است كه مضمون عذرخواهى نیمى از راه است، جریانات وارده بیشتر از این حرفاست. با من من كردن، اجتناب از نگاه مستقیم، دست به سینه گوشه اى ایستادن ، هنوز در مرحله عصبانیت بودن تأثیر كلام شما را بسیار كم مى كند.

 

اگر واقعاً قصد عذرخواهى دارید رو در رو عذرخواهى كنید ، اس ام اسی و ایمیلى تأثیر كمى دارد. طرف شما دوست دارد ببیند و یا بشنود كه در ابراز تأسف خود پشیمان هستید و مى تواند براى بقیه دوستی به شما اعتماد كند.

 

منبع : salamatnes.com

 

سولماز شريفي بازدید : 35 سه شنبه 29 خرداد 1397 نظرات (0)

 

متن ترانه نوایی

نوایی ترانه‌ای محلی خراسانی است که توسط غلام‌علی پورعطایی خوانده شده و از سرشناس‌ترین آهنگ‌های اجرا شده او بشمار می‌رود.

 

نوایی ترانه‌ای محلی خراسانی است که توسط غلام‌علی پورعطایی خوانده شده و از سرشناس‌ترین آهنگ‌های اجرا شده او بشمار می‌رود. شعر این ترانه توسط طبیب اصفهانی سروده شده است. این ترانه تاکنون بارها توسط خوانندگان مختلف بازخوانی شده است.

 

از جمله خواننده‌هایی که این ترانه را اجرا کرده‌اند، می‌توان: امیر آرام، هایده، بیژن بیژنی، دریا دادور (یک نسخه در سبک اپرا از این ترانه را بازخوانی کرده است)، رضا رویگری سیما بینا، شادمهر عقیلی، شکیلا، عارف، مهسا وحدت، محمد اصفهانی، غلام عباس قشقایی و ابراهیم شریف زاده را نام‌ برد.این ترانه به سال ۱۳۴۴ در نمایشِ پهلوان اکبر می‌میرد در تهران اجرا شد و همراهِ نمایش اقبال فراوان یافت. 

 

نوایی نوایی نوایی نوایی

همه با وفایند تو گل بی وفایی

 

الهی برافتد نشان جدایی

جوانی بگذرد تو قدرش ندانی

 

غمش در نهان‌خانه دل نشیند

به نازی که لیلی به محمل نشیند

 

به دنبال محمل چنان زار گریم

که از گریه‌ام ناقه در گل نشیند

 

خلد گر به پا خاری، آسان برآرم

چه سازم به خاری که در دل نشیند؟

 

پی ناقه‌اش رفتم آهسته، ترسم

مبادا غباری به محمل نشیند

 

مرنجان دلم را که این مرغ وحشی

ز بامی که برخاست به مشکل نشیند

 

عجب نیست خندد اگر گل به سروی

که در این چمن پای در گل نشیند

 

به‌نازم به بزم محبت که آنجا

گدایی به شاهی مقابل نشیند

 

طبیب، از طلب در دو گیتی میاسا

کسی چون میان دو منزل، نشیند؟

سولماز شريفي بازدید : 28 سه شنبه 29 خرداد 1397 نظرات (0)

 

بیماری صدف معمولا در سالهای آغازین بزرگسالی و یا بعد از آن رخ می دهد

 

پسوریازیس (Psoriasis) یا صدف یک بیماری شایع پوستی است که در آن ضایعات ضخیم و قرمز رنگ پوشیده از فلس های نقره ای به وجود می آید. اگر چه ممکن است پوست هر بخشی از بدن با این عارضه درگیر شود اما مهم ترین نواحی ای که تحت تاثیر قرار می گیرند عبارتند از پوست سر، آرنج ها، زانو ها و کمر. همچنین این اختلال پوستی می تواند در ناخن ها و چین خوردگی های بدن نیز رخ بدهد.

 

بیماری صدف مسری نبوده و از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود اما ممکن است در چند نفر از اعضای یک خانواده اتفاق بیافتد.

 

بیماری صدف معمولا در سالهای آغازین بزرگسالی و یا بعد از آن رخ می دهد و در بسیاری از افراد، اختلال پوستی فقط به چند ناحیه از پوست محدود می شود. در موارد حاد تر، این بیماری پوستی می تواند بخش وسیعتری از پوست بدن را تحت تاثیر قرار دهد. بیماری صدف ممکن است بهبود یابد و در زمانی دیگر دوباره عود کند.

 

درمان بیماری صدف یا پسوریازیس چگونه است؟

روش های درمانی بسیاری برای بیماری صدف وجود دارد. برخی از روش های درمانی سرعت تولید سلول های جدید پوستی را کاهش می دهند در حالی که روش های درمانی دیگر خارش و خشکی پوست را از بین می برند.

پزشک شما با توجه به میزان و شدت راش ها، محل راش ها در بدن، سن شما، سلامت کلی شما و سایر عوامل یک برنامه ی درمانی را برای شما در نظر می گیرد.

 

روش های درمانی رایج عبارتند از:
1- تدابیر تغذیه ای:  اولین قدم در درمان این بیماری، اصلاح رژیم غذایی است. تغییر سبک زندگی به شیوه زندگی شهری و زندگی ماشینی و شرایط و مشغله های مربوط به آن، باعث شده که آداب صحیح تغذیه به تدریج از یاد برود و عادات نادرست غذایی جایگزین آن شود. به همین دلیل شیوع بیماری های صعب العلاج از جمله پسوریازیس، رو به افزایش است. از این رو اصلاح رژیم غذایی و پرهیز از مواد غذایی حاوی ترکیبات سمی و خطرناک در کمک به بهبود بیماری نقش به سزایی دارند.

 

عدم رعایت دستورات و پرهیزات غذایی موجب می شود که اخلاط نامناسب مولد بیماری هرچه بیشتر در بدن تجمع یابند و حتی اگر بیمار، داروهای تجویز شده را درست و به موقع مصرف نماید، باز هم پاسخ درمانی قابل قبولی را نمی توان انتظار داشت؛ چرا که مواد زایدی که با کمک دارو از بدن خارج می شوند، با مصرف مواد غذایی نامناسب مجددا وارد بدن می شوند.

 

بیماری صدف مسری نبوده و از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود 

  

الف- رعایت آداب تغذیه صحیح

این کار باعث هضم مناسب غذا، کارکرد صحیح دستگاه گوارش و کبد و تولید اخلاط صالح می شود. آداب تغذیه صحیح بسیار زیادند امّا حدّاقل هایی که می توانند مورد توجّه قرار گیرند عبارتند از:

 

غذا را زیاد بجوید. قبل و بعد از غذا کمی نمک میل کنید. از نیم ساعت به غذا تا دو سه ساعت بعد از آن، مایعات و میوه نخورید. در صورت امکان، کم کم وعده ناهار را کم یا حذف کنید. فاصله بین غذا و خواب حداقل دو ساعت باشد. بسم الله اول و شکر آخر غذا را با توجه بگویید. پرخوری نکنید.

 

ب- پرهیزها

در مجموع به نظر می رسد که حرکت نسبی از سمت غذاهای پخته به سوی غذاهای خام یا کمتر پخته و از سوی غذاهای حیوانی به سمت غذاهای حیوانی، در درمان این بیماری نقش مهمّی داشته باشد.

 

بیمار دچار پسوریازیس باید از مصرف مواد غذایی زیر پرهیز کند:

* عدس: چنان که گذشت، در بیماری پسوریازیس، اخلاط غلیظ و مواد زاید در بدن تجمع یافته اند. عدس هم ازجمله خوراکی های است که در بدن تولید خون غلیظ سوداوی می کند.

 

* بادنجان: بادنجان افزاینده خلط سوداست. در منابع طب سنتی مصرف زیاد و طولانی مدت آن را ایجاد کننده قوبا – بیماری با علایم شبیه به پسوریازیس، می دانند.

 

* گوشت گاو و گوساله: گوشت گاو و گوساله طبیعت سردتری نسبت به گوشت گوسفند و بره داشته، مصرف آنها تولید خلط سودا می کند. البته ضرر مصرف گوشت گوساله، کمتر از گاو است.

 

* گوشت ماهی: گوشت ماهی، طبیعتی سرد و مرطوب دارد. در افرادی که مزاج پایه صفرا دارند و به دلیل حرارت زیاد، دچار افزایش سودا شده اند، مصرف ماهی تازه، آن هم به صورت کباب کرده نه سرخ شده، می تواند مفید باشد. امّا کسانی که طبیعت سردی دارند باید از مصرف آن خودداری کنند.

 

افراد سردمزاج،در صورتی که مجبور به مصرف گوشت ماهی شدند، باید در تهیه آن از ادویه گرم مثل زیره، رازیانه، زنجبیل و سبزیجاتی مثل جعفری و شوید استفاده نمایند. البته مصرف ماهی سرخ کرده، ماهی که در تخم مرغ خوابانده شده باشد، ماهی دودی، انواع ماهی کنسرو شده، ماهی یخ زده و مانده برای همه افراد مبتلا ممنوع است.

 

*گوشت بز: مصرف این گوشت برای کسانی که غلبه خلط سودا در بدن دارند – که بیماران دچار پسوریازیس از آن جمله اند مناسب نیست، بخصوص اگر به همراه کشک یا ترشی ها استفاده شود.

 

این بیماران اگر زمانی مجبور به مصرف گوشت بز شدند، باید آن را با پیاز، روغن زیتون، نخود، بادام، شلغم و هویج ایرانی بپزند و در واقع به این ترتیب از آن اسفیدباجی تهیه کرده و مصرف نمایند. البته مصرف گوشت بز در افراد گرم مزاج ضرر کمتری دارد. در صورت تمایل، بهتر است از گوشت بزغاله استفاده شود.

 

*گوشت شتر: گوشت شتر، طبیعتی گرم دارد و در صورت مصرف زیاد، در بدن انسان اخلاط غلیظ و خون سوداوی تولید می نماید بنابراین مصرف آن برای بیماران دچار پسوریازیس مناسب نیست. مصرف گاهگاهی آن برای افراد سردمزاج بلامانع است.

 

 اولین قدم در درمان بیماری پسوریازیس ، اصلاح رژیم غذایی است

 

*مرغ های ماشینی و پرورشی: این حیوان های زبان بسته در فضای سربسته زندگی کرده؛ به علت محرومیت از نور آفتاب، کمی تحرّک، تغذیه نامناسب، استفاده از آنتی بیوتیک ها و داروهای مختلف در پرورش آنها و ...، موادی در بدنشان تجمع می یابد که با خوردن گوشت آنها حالاتی مثل افسردگی و اضطراب در افراد پدید می آید.

 

*غذاهای آماده و مواد غذایی کارخانه ای، انواع مواد غذایی فرآوری شده، غذاهای مانده و فریزری، انواع ساندویچ، سوسیس کالباس و همبرگر، پیتزا و انواع فست فودها و سس ها، الویه، ماکارونی، قارچ، غذاهای تند و شور.

 

* قهوه، نسکافه، کاکائو، انواع آب میوه های صنعتی و نوشابه های گازدار.

 

* یخ، آبی که برای سرد کردن در آن یخ انداخته باشند.


*تنقلات مصنوعی (انواع چیپس، پفک، کیک و کلوچه، شکلات و آب نبات های مصنوعی و ...)، انواع تخمه و آجیل های بوداده.

*غذاهای چرب و سرخ کردنی ها، روغن های نباتی جامد و مایع صنعتی.

* شیرینی های کارخانه ای و شیرینی های قنّادی.

*کرم های رتینوئید

 

*کرم های استروئید


*مرطوب کننده ها (برای از بین بردن خشکی پوست)


*قطران ذغال سنگ (Coal tar – یک روش درمانی رایج برای درمان بیماری صدف در پوست سر. در موارد حاد ممکن است این روش همزمان با نور درمانی انجام شود. قطران ذغال سنگ به صورت محلول های حمام، شامپو ها و لوسیون ها تولید می شوند.)


*کرم ویتامین D (شکل خاصی از ویتامین D که توسط پزشک تجویز می شود. ویتامین D موجود در غذاها و قرص های ویتامین D تاثیری بر بیماری صدف ندارند.)


* نور درمانی. نور ماوراء بنفش که تحت نظر مراقبت پزشک مورد استفاده قرار می گیرد به کاهش سرعت تولید سلول های جدید پوستی کمک می کند. PUVA یک روش درمانی ترکیبی است که در آن از یک داروی خاص همراه با یک شکل خاص از نور ماوراء بنفش استفاده می شود.

 

*درمان های دارویی. در این روش از داروهای مختلفی برای درمان بیماری صدفِ متوسط و شدید استفاده می شود. به یاد داشته باشید که این دارو ها باید توسط پزشک و بعد از معاینات دقیق پزشکی تجویز شوند.

 

آیا می توان بیماری صدف را برای همیشه درمان کرد؟

بیماری صدف یا همان بیماری پسوریازیس را نمی توان برای همیشه درمان کرد. اما می توان حتی در موارد شدید نیز تا حد زیادی علائم و نشانه های آن را کاهش داد.

  


منابع:WebMD
shiateb.com

سولماز شريفي بازدید : 26 سه شنبه 29 خرداد 1397 نظرات (0)
بورک (Burek) یک میان وعده فوق العاده پرطرفدار در کشور ترکیه است. این پیش غذا متشکل است از یک خمیر نان یا شیرینی (معروف به خمیر یوفکا) و مواد مورد علاقه ای که در این خمیر پیچیده شده و در روغن سرخ و یا در فر پخته می شوند. با ما همراه شوید و طرز تهیه چند نوع بورک خوشمزه را فرا بگیرید.
بورک (Burek) یک میان وعده فوق العاده پرطرفدار در کشور ترکیه است. این پیش غذا متشکل است از یک خمیر نان یا شیرینی (معروف به خمیر یوفکا) و مواد مورد علاقه ای که در این خمیر پیچیده شده و در روغن سرخ و یا در فر پخته می شوند. با ما همراه شوید و طرز تهیه چند نوع بورک خوشمزه را فرا بگیرید.

- می توانید برای صبحانه یا عصرانه پنیر و سبزیجات را در خمیر یوفکا پیچیده و در روغن سرخ کنید و یا در فر بپزید.

- برای مواد میانی بورک می توانید از گوشت چرخ کرده، کالباس، سوسیس، گوجه، زیتون، فلفل دلمه ای، اسفناج، قارچ و ... استفاده کنید.

- تهیه خمیر بورک قسمت مهم و اصلی این دستور غذایی است. خمیر باید به خوبی ورز داده شود تا هوای داخل آن کاملا خارج شود.

بورک گوشت و کشمش

غزاله خالدی

مواد لازم:

  • آرد: 4 پیمانه
  • تخم مرغ: یک عدد
  • روغن: یک سوم پیمانه
  • آب لیموسنگی: نصف یک عدد
  • نمک: یک قاشق چای خوری
  • آب: یک پیمانه

مواد لازم میانی:

  • گوشت (چرخ کرده): 250 گرم
  • پیاز درشت (خرد شده): یک عدد
  • کشمش: یک قاشق سوپ خوری
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم

مواد اضافی:

  • کره (ذوب شده): 125 گرم
  • آرد: به مقدار لازم
 دستور تهیه 8 بورک، میان وعده پرطرفدار ترکیه
 
طرز تهیه:

1. آرد، تخم مرغ و روغن را در ظرف مناسبی با هم به خوبی مخلوط کنید. آب لیموسنگی، نمک و آب را اضافه و مخلوط کنید. خمیر را به خوبی ورز دهید. روی ظرف خمیر را با دستمالی مرطوب بپوشانید و حدود 30 دقیقه در مجاورت دمای محیط قرار دهید تا رو آید.

2. برای تهیه مواد میانی، روغن را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید. پیاز و گوشت چرخ کرده را در روغن سرخ کنید. نمک، فلفل سیاه و کشمش را اضافه و مخلوط کنید. ظرف را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.

3. خمیر ور آمده را به 10 قسمت کنید و هر یک را روی سطح آرد پاشی شده نازک پهن کنید. کره ذوب شده را روی هر یک بمالید و مخلوط گوشت را روی آنها پخش کرده و رول کنید.

4. رول ها را در سینی فر پوشیده شده با کاغذ روغنی بچینید و بقیه کره ذوب شده را روی آنها بمالید. آنها را در فر از قبل گرم شده با دمای 170 درجه سانتیگراد (325 درجه فارنهایت) قرار دهید تا طلایی و برشته شوند. سپس برش داده و سرو کنید.
 


بورک سوسیس و پنیر

بیتا منوچهری

مواد لازم:

  • خمیر یوفکا: 2 عدد
  • سودا یا آب گازدار: یک دوم پیمانه
  • روغن: 3 قاشق سوپ خوری
  • سوسیس: به مقدار لازم
  • پنیر گودا (رنده شده): یک سوم پیمانه
  • پنیر چدار (رنده شده): به مقدار لازم
  • گوجه فرنگی (ریز خرد شده): یک عدد
  • فلفل سبز (خرد شده): 2 عدد
  • زرده تخم مرغ (کمی زده شده): یک عدد
 دستور تهیه 8 بورک، میان وعده پرطرفدار ترکیه
 
طرز تهیه:

1. خمیر یوفکا را روی سطح کار پهن کنید. سودا یا آب گازدار و روغن را با هم مخلوط کنید. نیمی از این مخلوط را با برس روی خمیر بمالید. خمیر دیگر را روی اولی قرار دهید و بقیه مخلوط را با برس روی آن بمالید، خمیر را طوری برش دهید که هشت مثلث از آن در آید.

2. یک برش سوسیس و مخلوط دو پنیر را روی هر مثلث خمیر قرار داده و خمیر با بچینید و در سینی فر بگذارید. زرده تخم مرغ را با برس رویی رول ها بمالید.
 
3. با چاقو برش کوچکی روی هر یک از رول ها ایجاد کرده و گوجه فرنگی و فلفل خرد شده را در آنها قرار دهید. اجازه دهید بورک ها حدود 25 الی 30 دقیقه در فر از قبل گجرم شده با دمای 180 درجه سانتیگراد (350 درجه فارنهایت) بپزند تا طلایی و برشته شوند.
 


بورک گوشت و سبزیجات

غزاله خالدی

مواد لازم:

  • خمیر هزارلا: 6 ورقه
  • گوشت گوسفندی (بدون چربی): 300 گرم
  • پیاز درشت (خرد شده): یک عدد
  • کره یا روغن: یک قاشق سوپ خوری
  • هویج (ریز خرد شده): یک عدد
  • نخود فرنگی (پخته): یک پیمانه
  • آب: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
  • زرده تخم مرغ: یک عدد
  • دانه خشخاش یا کنجد: 3 قاشق سوپ خوری
 دستور تهیه 8 بورک، میان وعده پرطرفدار ترکیه
 
طرز تهیه:

1. کره یا روغن را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید و پیاز خرد شده را در آن تفت دهید. گوشت ریز خرد شده، نمک و فلفل سیاه پودر شده را اضافه کرده و تفت دهید تا گوشت برشته شود.
 
2. هویج و نخود فرنگی را اضافه کنید. (در صورت نیاز مقداری آب اضافه کرده و اجازه دهید گوشت بپزد و نرم شود.) ورقه های خمیر هزارلا را روی سطح کار قرار داده و مخلوط گوشت را وسط هر یک از آنها بریزید.
 
3. آنها را مطابق سلیقه خود بپیچانید و به سینی فر پوشیده شده با کاغذ روغنی انتقال دهید.
 
4. روی آنها زرده تخم مرغ کمی زده شده بمالید و دانه خشخاش یا کنجد بپاشید و در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتیگراد (350 درجه فارنهایت) قرار دهید تا طلایی و برشته شوند.
 


بورک تره فرنگی

بیتا منوچهری

مواد لازم خمیر:

  • آرد: 3 پیمانه
  • بیکینگ پودر: یک قاشق چای خوری
  • سرکه: 2 قاشق سوپ خوری
  • نمک: 2 قاشق چای خوری
  • آب: یک پیمانه
  • کره (ذوب شده): 250 گرم

مواد لازم میانی:

  • تره فرنگی (ریز خرد شده): یک کیلوگرم
  • روغن: 3 قاشق سوپ خوری
  • رب گوجه فرنگی: یک قاشق سوپ خوری
  • فلفل قرمز (پودر شده): به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
  • زیره (پودر شده): به مقدار لازم
 دستور تهیه 8 بورک، میان وعده پرطرفدار ترکیه
 
طرز تهیه:

1. برای تهیه خمیر، آرد، نمک، بیکینگ پودر و سرکه را در ظرف مناسبی با هم مخلوط کنید. آب را به تدریج اضافه و مخلوط کنید. روی خمیر به دست آمده را با پارچه ای مرطوب بپوشانید و حدود 15 دقیقه کنار بگذارید.
 
2. روغن را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید و تره فرنگی ریز خرد شده را در آن تفت دهید تا نرم شود. رب گوجه فرنگی، فلفل قرمز پودر شده، نمک، زیره و فلفل سیاه پودر شده را اضافه کرده و چند دقیقه تفت دهید.

3. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید. خمیر را به 15 قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قسمت از خمیر را به اندازه قالب پای پهن کنید. هشت قسمت از خمیر را در سینی فر روی هم قرار دهید (روی هر یک کره ذوب شده بمالید و لایه بعدی را قرار دهید.) مخلوط تره فرنگی را روی خمیر به طور یکنواخت پخش کنید.
 
4. بقیه لایه های خمیر را نیز به همین نحو روی هم قرار داده و سپس روی مخلوط تره فرنگی قرار دهید. کره ذوب شده باقیمانده را روی آخرین لایه خمیر بمالید و در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتیگراد (350 درجه فارنهایت) قرار دهید تا خمیر طلایی و برشته شود. سپس سرو کنید.
 


بورک پای گوشت

سامان کلاهی

مواد لازم:


  • گوشت گوسفندی (نگینی خرد شده): 500 گرم
  • روغن: 2 قاشق سوپ خوری
  • پیاز (خرد شده): یک عدد
  • فلفل قرمز (خرد شده): یک عدد
  • فلفل سبز (خرد شده): 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی: یک قاشق سوپ خوری
  • فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم

مواد لازم خمیر:

  • آرد: 4 پیمانه
  • روغن: یک دوم پیمانه + یک قاشق سوپ خوری
  • شیر: یک پیمانه
  • آب: یک دوم پیمانه
  • نمک: به مقدار لازم
 دستور تهیه 8 بورک، میان وعده پرطرفدار ترکیه
 
طرز تهیه:

1. روغن را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید. پیاز خرد شده را اضافه کرده و تفت دهید. گوشت را از قبل جداگانه پخته و به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا برشته شود. فلفل قرمز، فلفل سبز خرد شده و رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید. نمک و فلفل سیاه بزنید.

2. برای تهیه خمیر، آرد، نمک، یک دوم پیمانه روغن، شیر و آب را در ظرف مناسبی با هم مخلوط کنید و به خوبی ورز دهید تا خمیر یکدستی حاصل شود.
 
3. خمیر را حدود 10 دقیقه استراحت دهید و سپس با وردنه روی سطح آرد پاشیده شده به اندازه قالب پای پهن کنید. خمیر را به قالب پای انتقال دهید.
 
4. یک قاشق سوپ خوری روغن باقیمانده را روی خمیر بمالید و قسمت وسط خمیر را کمی گود کنید. مخلوط گوشت را روی خمیر پخش کنید و در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتیگراد (350 درجه فارنهایت) قرار دهید تا طلایی و برشته شود. سپس سرو کنید.
 


بورک اسفناج

بیتا منوچهری

مواد لازم:

  • آرد: 2 پیمانه
  • تخم مرغ: یک عدد
  • نمک: یک قاشق چای خوری
  • آب: به مقدار لازم

مواد لازم میانی:

  • برگ اسفناج (تازه): 300 گرم
  • پنیر ریکوتا (رنده شده): یک پیمانه
  • روغن زیتون: یک قاشق چای خوری
  • پیازچه تازه (قسمت سبزرنگ): 4 عدد
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
  • فلفل قرمز (پودر شده): به مقدار لازم

مواد اضافی:

  • کره (ذوب شده): یک قاشق چای خوری
  • زرده تخم مرغ: 2 عدد
 دستور تهیه 8 بورک، میان وعده پرطرفدار ترکیه
 
طرز تهیه:

1. ابتدا برای تهیه مواد میانی برگ اسفناج و قسمت سبزرنگ پیازچه را خرد کنید وب ا پنیر رنده شده، روغن زیتون، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز پودر شده مخلوط کنید.

2. برای تهیه خمیر، آرد، تخم مرغ و نمک را با هم مخلوط کنید. آب را اضافه و مخلوط کنید. خمیر را به خوبی ورز دهید. خمیر را به چهار قسمت کرده و هر یک را روی سطح کار با وردنه ورز دهید.
 
4. سینی فر را چرب کرده و یک لایه خمیر در آن قرار دهید. مقداری کره ذوب شده روی آن بمالید. مخلوط اسفناج را روی خمیر پخش کنید. سه لایه دیگر خمیر را نیز با کره ذوب شده چرب کرده و روی لایه اسفناج قرار دهید.
 
5. زرده تخم مرغ را کمی زده و با برس روی خمیر بمالید. سینی را در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتیگراد (350 درجه فارنهایت) قرار دهید تا بورک طلایی و برشته شود. سپس برش داده و سرو کنید.
 


بورک گردویی

غزاله خالدی

مواد لازم:

  • آرد نخودچی: یک پیمانه
  • آرد: یک پیمانه
  • ماست: یک قاشق سوپ خوری
  • تخم مرغ: یک عدد
  • روغن زیتون: یک قاشق سوپ خوری
  • آب: یک پیمانه

مواد لازم سس:

  • ماست: 3 قاشق سوپ خوری
  • ارده: 3 قاشق سوپ خوری
  • گردو (خرد شده): 200 گرم
  • زرده تخم مرغ: یک عدد

دستور تهیه 8 بورک، میان وعده پرطرفدار ترکیه 
 
طرز تهیه:

1. آرد نخودچی، آرد و آب را در ظرف مناسبی با هم مخلوط کنید. ماست، تخم مرغ و روغن زیتون را در ظرفی جداگانه با هم مخلوط کنید و به مواد اضافه کنید. مواد را به خوبی ورز دهید تا خمیر یکدستی حاصل شود. خمیر را به سه قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را پهن کنید.
 
2. هر قسمت خمیر را از وسط تا کنید. برای تهیه سس ماست و ارده را با هم مخلوط کرده و روی خمیر بمالید. گردوی درشت خرد شده را روی آنها بپاشید و رول کنید.
 
3. رول های خمیر را برش داده و روی آنها زرده تخم مرغ بمالید و در سینی فر بچینید و حدود 20 الی 25 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتیگراد (350 درجه فارنهایت) قرار دهید.
 


بورک کاپ میلفوی

بیتا منوچهری

مواد لازم:

  • خمیر هزارلا: 12 عدد
  • هویج (رنده شده): 2 عدد
  • کدو سبز (رنده شده): 2 عدد
  • برگ ج0عفری (خرد شده): 2 قاشق سوپ خوری
  • شبت (خرد شده): به مقدار لازم (در صورت تمایل)
  • برگ نعناع (خرد شده): به مقدار لازم (در صورت تمایل)
  • آرد: 4 قاشق سوپ خوری
  • تخم مرغ: 3 عدد
  • پنیر فتا (خرد شده): 50 گرم
  • بیکینگ پودر: یک قاشق سوپ خوری
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
دستور تهیه 8 بورک، میان وعده پرطرفدار ترکیه 
طرز تهیه:

1. خمیر هزار لا را به مدت 5 دقیقه در مجاورت دمای محیط قرار دهید تا نرم شود. کدو سبز را رنده کنید و آب اضافی آن را با فشار دادن بگیرید.
 
2. کدوی رنده شده، هویج رنده شده، برگ جعفری، شبت و نعناع خرد شده را در ظرف مناسبی با هم مخلوط کنید. تخم مرغ، آرد، پنیر فتای خرد شده، بیکینگ پودر، نمک و فلفل سیاه پودر شده را اضافه و مخلوط کنید.
 
3. هر 4 لایه خمیر هزارلا را روی هم قرار دهید و در داخل قالب مافین چرب شده با روغن یا کره بگذارید، طوری که اضافه خمیر از لبه های قالب آویزان باشد.

4. مخلوط سبزیجات را در حفره های خمیر بریزید و حدود 40 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 200 درجه سانتیگراد (400 درجه فارنهایت) قرار دهید. آنها را از قالب درآورده و حدود 10 دقیقه دیگر به پخت آنها در فر ادامه دهید. سپس سرو کنید.

تعداد صفحات : 33

درباره ما
برای من سولماز شریفی « زندگی، راز بزرگی است که در ما جاریست مهربانی هست سیب هست ایمان هست آری تا شقایق هست زندگی باید كرد» هست . به توسوگند سایتی است سرگرم کننده ، آموزنده ، شاد و .....دوست من ، با نظرها ،پیشنهادها وانتقادهای خود، همراهم باشید . باسپاس کارشناس ارشدادبیات فارسی وادبیات کودک ونوجوان وادبیات تطبیقی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرشما بازدید کننده عزیز ، درباره محتویات ومطالب ارسالی سایت به توسوگند چیست ؟
    به تو سوگند

    خوش است درد که باشد امید درمانش

    دراز نیست بیابان که هست پایانش

    نه شرط عشق بود با کمان ابروی دوست

    که جان سپر نکنی پیش تیربارانش

    عدیم را که تمنای بوستان باشد

    ضرورت است تحمل ز بوستانبانش

    وصال جان جهان یافتن حرامش باد

    که التفات بود بر جهان و بر جانش


    تابستان

    این طرف تر

    در خیابان گنجشکی افتاده بی غذا

    فصل تابستان است

    می نویسم شعری

    از زبان سهراب

    و خدایی که در این نزدیکی است ...

    آمار سایت
  • کل مطالب : 321
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 328
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 432
  • بازدید ماه : 968
  • بازدید سال : 12,968
  • بازدید کلی : 57,127